Vanaf 2016 wegentol in Duitsland

© reuters

Duitsland heeft de plannen voor de wegentol uit de doeken gedaan. Op autosnelwegen met vier baanvakken zal betaald moeten worden. In plaats van tolvignetten te gebruiken, worden nummerplaten in een databank opgenomen.

Berlijn heeft de details bekendgemaakt van de wegentol die het wil heffen. De plannen veroorzaakten spanningen in de regering van kanselier Angela Merkel, en met de Europese Unie.

Vier baanvakken is betalen

Vrachtwagens moeten momenteel al tol betalen als ze in Duitsland de autosnelweg willen gebruiken. Auto’s doen dat nog gratis. Maar vanaf 2016 zal iedere auto op de autosnelwegen met vier baanvakken jaarlijks tot 130 euro moeten betalen. “Een infrastructuurvergoeding”, zegt minister van Transport Alexander Dobrindt daarover.

Merkel stond sceptisch tegenover het plan vorig jaar, toen ze campagne voerde om voor de tweede keer herkozen te worden als kanselier. Maar haar coalitiegenoot, de christendemocratische CSU uit Beieren, had van de heffing een verkiezingsbelofte gemaakt. De drie partijen van Merkels coalitie schaarden zich uiteindelijk toch achter het plan.

10 euro voor 10 dagen

De Europese Commissie waarschuwde Duitsland vervolgens om buitenlandse bestuurders niet te discrimineren. Merkel verzekerde de Duitse autobestuurders dat ze niet meer zouden moeten betalen dan nu het geval is. De Duitse wegenbelastingen zullen daarom tegelijkertijd verminderd worden, aangezien de vergoeding integraal deel zal uitmaken van de autoregistratie. Voor buitenlanders zal de startprijs aan automaten aan de grens 10 euro voor 10 dagen bedragen.

Nummerplaten in databank

Eerdere plannen om tolvignetten te verkopen zijn afgevoerd. In de plaats daarvan zullen buitenlandse nummerplaten in een databank opgenomen worden. Camera’s moeten detecteren wie niet betaald heeft. Autobestuurders die autosnelwegen met twee baanvakken gebruiken, zijn vrijgesteld van de heffing. Op die manier komt de Duitse regering tegemoet aan de Duitse bedrijven met werknemers die dagelijks de grens oversteken, en aan winkelcentra met veel buitenlandse klanten. Critici zeggen echter dat de heffing meer zal kosten dan ze zal opleveren. Ook worden vragen gesteld over privacy. (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content