ECA zegt in een mededeling naar aanleiding van de crash van Airbus A320, waarbij alle 150 inzittenden om het leven kwamen, dat ze begrijpt "dat vele feiten in de richting van één theorie wijzen". Maar "er blijven nog vele vragen onbeantwoord". Onderzoeken naar vliegtuigenongevallen zijn "complexe en tijdrovende processen, maar zij vormen de enige manier om volledig te achterhalen wat er gebeurd is". Daarvoor, aldus de mededeling, moeten de gegevens van de voicerecorder in de cockpit gecombineerd worden met gegevens van de Flight Data Recorder, en op basis daarvan kunnen de factoren die tot deze ramp hebben geleid "onbevooroordeeld, onafhankelijk" worden onderzocht. Dergelijke onderzoeken leiden tot conclusies die het vliegverkeer veiliger kunnen maken.

'Procedure geschonden'

Het lekken van wat er op de voicerecorder te horen was, "is een ernstige schending van de fundamentele en globaal geaccepteerde onderzoeksregels". Het gerechtelijk onderzoek heeft het voortouw genomen op het veiligheidsonderzoek, aldus nog ECA, en dat maakt zo'n onbevooroordeeld, onafhankelijk onderzoek misschien moeilijker.

(RR)

ECA zegt in een mededeling naar aanleiding van de crash van Airbus A320, waarbij alle 150 inzittenden om het leven kwamen, dat ze begrijpt "dat vele feiten in de richting van één theorie wijzen". Maar "er blijven nog vele vragen onbeantwoord". Onderzoeken naar vliegtuigenongevallen zijn "complexe en tijdrovende processen, maar zij vormen de enige manier om volledig te achterhalen wat er gebeurd is". Daarvoor, aldus de mededeling, moeten de gegevens van de voicerecorder in de cockpit gecombineerd worden met gegevens van de Flight Data Recorder, en op basis daarvan kunnen de factoren die tot deze ramp hebben geleid "onbevooroordeeld, onafhankelijk" worden onderzocht. Dergelijke onderzoeken leiden tot conclusies die het vliegverkeer veiliger kunnen maken.Het lekken van wat er op de voicerecorder te horen was, "is een ernstige schending van de fundamentele en globaal geaccepteerde onderzoeksregels". Het gerechtelijk onderzoek heeft het voortouw genomen op het veiligheidsonderzoek, aldus nog ECA, en dat maakt zo'n onbevooroordeeld, onafhankelijk onderzoek misschien moeilijker. (RR)