Een bleke teint is voor veel Chinezen nog steeds een schoonheidsideaal, dus doen ze er alles aan om zich tegen de zon te beschermen. De ‘facekini’, een gezichtsmasker dat oorspronkelijk vooral door oudere vrouwen werd gedragen, wordt steeds populairder én modieuzer. ‘Mensen willen nu ook een gezichtsmasker dat bij hun kantooroutfit past.’ Maar de Communistische Partij keurt de look niet goed.
Modegrillen komen en gaan. In Europa waren – lang geleden – capes, baleinbroeken en molensteenkraagjes ooit alledaagse kledij, vooraleer ze uit de mode raakten. En dan komen er nieuwe trends in de plaats, zoals de zogenaamde ‘facekini’, zonwerende gezichtsmaskers die vooral in China steeds populairder worden.
Facekini’s zijn al jaren een bloeiende industrie in China, waar bescherming tegen ultraviolette (uv) straling veel aandacht krijgt. In tegenstelling tot de chirurgische maskers uit de coronapandemie zijn zonmaskers gemaakt van wasbaar synthetisch textiel. Sommige bedekken enkel de onderkant van het gezicht, andere reiken tot aan het voorhoofd, de nek en de borst. De prijzen variëren van enkele euro’s tot bijna 43 euro.
Alles samen bedroeg de verkoop van uv-kleding in China vorig jaar zo’n 80 miljard yuan (9,6 miljard euro). De verkoop van facekini’s, vooral populair bij vrouwen, steeg in de eerste helft van 2025 met ongeveer 50 procent, aldus onderzoeksbureau Daxue Consulting. De verkoop van uv-mouwen, die populairder zijn bij mannen, verdubbelde zelfs.
Sinds de pandemie zijn facekini’s geëvolueerd van goedkope, slecht ontworpen producten voor ouderen, tot modieuze artikelen die vooral door jongeren worden gekocht.
Tot voor kort werden facekini’s vooral op het strand gedragen, vaak door oudere vrouwen die tijdens het zwemmen wilden vermijden dat ze zouden verbranden of een bruine teint zouden krijgen. De pandemie, en het wijdverbreide gebruik van mondmaskers dat die met zich meebracht, zorgden voor een doorbraak bij een breder publiek.
Factcheck: een gebruinde huid beschermt amper tegen de zon
Sindsdien zijn facekini’s geëvolueerd van goedkope, slecht ontworpen producten voor ouderen, tot modieuze artikelen die vooral door jongeren worden gekocht. ‘Mensen willen nu maskers die passen bij hun kantooroutfit of hun outdooruitrusting’, zegt Lai Ming Yii van Daxue Consulting. Veel vrouwen zien ze bovendien als onderdeel van een huidverzorgingsroutine die helpt om een lichte teint te behouden, voegt ze eraan toe.
Bedrijven profiteren volop. Misschien is Beneunder, dat een tiental jaar geleden in Shenzhen werd opgericht, wel de grootste winnaar van deze trend. Het merk biedt een hele lijn maskers en andere uv-artikelen aan. Maar ook vele andere Chinese kledingbedrijven profiteren van de trend, waaronder sportmerken als Anta en Li-Ning.
De Chinese Communistische Partij keurt de look echter niet goed. People’s Daily, het partijkrant, klaagde onlangs nog de opkomst van een ‘zonbeschermingsangst’ aan, en wees op de verwarring over wat nu echt nodig is om de huid te beschermen. Molensteenkraagjes hielden het in Europa een eeuw vol. China’s facekini’s zullen wellicht niet zo lang meegaan.
Beschermt een bruingebrande huid tegen de zon?