De betrokken Noord-Afrikaanse landen zijn Marokko, Egypte, Tunesië, Libië en Algerije. In Marokko is 54 procent voor een scheiding tussen religie en politiek. In Egypte (71,2 procent) en Tunesië (72,8 procent) ligt dat percentage nog hoger.

In elk van de vijf landen werd een peiling uitgevoerd bij 1000 inwoners die ouder dan 18 jaar zijn. Het Tunesische statistiekbureau Sigma, het Arabisch Observatorium voor Godsdiensten en Vrijheden en de stichting Konrad-Adenauer organiseerden de peiling om een idee te krijgen over hoe de inwoners tegenover de islam staan.

Uit de peiling blijkt dat 74,4 (Tunesië) tot 95,8 procent (Libië) de islam 'heel belangrijk vindt in hun leven'. Ze zijn bovendien praktiserend: zo bidt meer dan negen op de tien ondervraagden in Egypte en Libië 'regelmatig'.

Sharia

Opvallend: in Libië wil 78,7 procent de invoering van de sharia, of de islamitische wet, maar tegelijkertijd wil de meerderheid van de ondervraagden de religie en politiek van elkaar gescheiden zien. 'Dat bewijst dat landen heel conservatief kunnen zijn, zonder per se een politieke islam te willen', zegt de voorzitter van het Arabisch Observatorium voor Godsdiensten en Vrijheden, Mohammed Haddad, aan Agence France Presse (AFP).

Tunesië blijkt zich in de resultaten van de peiling op verschillende punten te onderscheiden van andere landen. Een meerderheid (57,6 procent) vindt dat de islam een negatieve impact heeft op het politieke leven in hun land. De Tunesiërs zijn in vergelijking met de andere landen ook aanzienlijk meer geneigd om de tussenkomst van imams in de politiek af te keuren.

Religieus extremisme

Als het op religieus extremisme aankomt, hebben de ondervraagden in de verschillende landen een andere definitie. Sommigen noemen het 'een slechte interpretatie van de islam', anderen vinden het 'laster'. Volgens 21,2 procent van de Tunesiërs is het ook het gevolg van werkloosheid en armoede.

'Terrorisme' en 'barbarij' zijn de eerste associaties die opkomen als men de deelnemers vraagt wat ze van terreurgroepering Islamitische Staat vinden. In elk land heeft meer dan negen op de tien ondervraagden een 'zeer slecht' tot 'eerder slecht' beeld van IS. Het gaat meer bepaald van 89,5 procent in Egypte tot 96,1 procent in Tunesië. Dat laatste land engageert zich sterk om jihadisme te bestrijden, zwak als het is als klein land tussen woelige buurlanden Libië en Algerije. Tunesië kent bovendien - proportioneel - een van de hoogste aantallen vertrekkende jihadisten. (RDC)

De betrokken Noord-Afrikaanse landen zijn Marokko, Egypte, Tunesië, Libië en Algerije. In Marokko is 54 procent voor een scheiding tussen religie en politiek. In Egypte (71,2 procent) en Tunesië (72,8 procent) ligt dat percentage nog hoger.In elk van de vijf landen werd een peiling uitgevoerd bij 1000 inwoners die ouder dan 18 jaar zijn. Het Tunesische statistiekbureau Sigma, het Arabisch Observatorium voor Godsdiensten en Vrijheden en de stichting Konrad-Adenauer organiseerden de peiling om een idee te krijgen over hoe de inwoners tegenover de islam staan. Uit de peiling blijkt dat 74,4 (Tunesië) tot 95,8 procent (Libië) de islam 'heel belangrijk vindt in hun leven'. Ze zijn bovendien praktiserend: zo bidt meer dan negen op de tien ondervraagden in Egypte en Libië 'regelmatig'. ShariaOpvallend: in Libië wil 78,7 procent de invoering van de sharia, of de islamitische wet, maar tegelijkertijd wil de meerderheid van de ondervraagden de religie en politiek van elkaar gescheiden zien. 'Dat bewijst dat landen heel conservatief kunnen zijn, zonder per se een politieke islam te willen', zegt de voorzitter van het Arabisch Observatorium voor Godsdiensten en Vrijheden, Mohammed Haddad, aan Agence France Presse (AFP).Tunesië blijkt zich in de resultaten van de peiling op verschillende punten te onderscheiden van andere landen. Een meerderheid (57,6 procent) vindt dat de islam een negatieve impact heeft op het politieke leven in hun land. De Tunesiërs zijn in vergelijking met de andere landen ook aanzienlijk meer geneigd om de tussenkomst van imams in de politiek af te keuren.Religieus extremismeAls het op religieus extremisme aankomt, hebben de ondervraagden in de verschillende landen een andere definitie. Sommigen noemen het 'een slechte interpretatie van de islam', anderen vinden het 'laster'. Volgens 21,2 procent van de Tunesiërs is het ook het gevolg van werkloosheid en armoede. 'Terrorisme' en 'barbarij' zijn de eerste associaties die opkomen als men de deelnemers vraagt wat ze van terreurgroepering Islamitische Staat vinden. In elk land heeft meer dan negen op de tien ondervraagden een 'zeer slecht' tot 'eerder slecht' beeld van IS. Het gaat meer bepaald van 89,5 procent in Egypte tot 96,1 procent in Tunesië. Dat laatste land engageert zich sterk om jihadisme te bestrijden, zwak als het is als klein land tussen woelige buurlanden Libië en Algerije. Tunesië kent bovendien - proportioneel - een van de hoogste aantallen vertrekkende jihadisten. (RDC)