Kerst in mineur? Hoe Trump ook speelgoed onbetaalbaar maakt

© CFOTO/Future Publishing via Getty Images

Kleinere Amerikaanse speelgoedbedrijven vrezen dat ze met de huidige invoerheffingen binnen enkele maanden failliet zullen gaan.

De golvende lokken van Bratz-poppen worden schaars. ‘Er is nergens in Amerika een fabriek die haar voor poppen kan maken’, zegt Isaac Larian, baas van MGA Entertainment, het bedrijf in Los Angeles dat de modepoppetjes maakt. ‘Wat moet ik dan doen? Kale poppen verkopen?’

De invoerheffingen van president Donald Trump raken speelgoedfabrikanten midscheeps. Ongeveer 80 procent van het speelgoed dat in Amerika wordt verkocht, is made in China, het belangrijkste doelwit van Trumps handelsoorlog.

Heffingen van 145 procent op Chinese goederen zijn een zware klap voor een industrie die gespecialiseerd is in het produceren van goedkope speelgoedartikelen voor kinderen, vaak met lage marges. 

Volgens de bank UBS is de speelgoedverkoop in Amerika goed voor ongeveer 30 miljard dollar per jaar. De aandelenkoers van Mattel, de grootste beursgenoteerde speelgoedfabrikant, is met ongeveer een kwart gedaald sinds de aankondiging van extra invoerheffingen op China. Reuzen als Hasbro en Mattel zijn wel beter beschermd dan andere, omdat ze al bezig zijn hun toeleveringsketens uit China te verplaatsen. 

De man met het tarievenplan: hoe Donald Trump met invoerheffingen de wereldorde wil hertekenen

Speelgoedfabrikanten hebben wetgevers overspoeld met herinneringen dat ouders (lees: kiezers) graag cadeautjes voor hun kinderen kopen. De hoop van de sector is gegroeid door het uitstel van invoerheffingen op smartphones, laptops en ander speelgoed voor volwassenen dat Trump heeft toegekend. Op 22 april liet de president doorschemeren dat de invoerheffingen op Chinese goederen over de hele lijn zouden kunnen dalen. Maar hoeveel en wanneer? 

‘Voor het maken van speelgoed dat beweegt of piept is een heel netwerk van Chinese fabrieken nodig.’

Zijn er alternatieven voor de Chinese import? Niet meteen. Voor het maken van speelgoed dat beweegt of piept is een heel netwerk van Chinese fabrieken nodig, zegt Jay Foreman, baas van Basic Fun!, een ander speelgoedbedrijf. Verhuizen is niet eenvoudig en ondertussen blijven de invoerheffingen van kracht. Bijna de helft van de kleine en middelgrote bedrijven die door de Toy Association zijn ondervraagd, denkt dat ze met de huidige invoerheffingen binnen enkele maanden failliet zullen gaan.

Greg Ahearn, hoofd van de brancheorganisatie Toy Association, zegt dat terwijl zijn leden wachten op uitstel, hun productie in China tot stilstand is gekomen. Het is misschien nog maar april, maar normaal gesproken zou de productie voor Kerstmis in volle gang zijn. ‘Elke week dat dit voortduurt, is een week van piekproductie die we mislopen’, voegt hij eraan toe. ‘Kerstmis loopt gevaar.’

Partner Content