Automatische update:
Aan
Uit
De nieuwste eerst De oudste eerst
Annelies Van Erp
door Annelies Van Erp

Einde liveblog

Hier eindigen we deze liveblog. Bedankt voor het volgen.

Annelies Van Erp
door Annelies Van Erp

Zoektocht wegens invallende duisternis opgeschort

Wegens de invallende duisternis is de berging van de slachtoffers van de crash met het toestel van Germanwings in de Franse Alpen opgeschort. Tot het vallen van de avond waren nog helikopters opgestegen en geland. Rond 50 tot 70 experten waren de hele dag op de crashplaats van de Airbus A320 van de dochtermaatschappij van Lufthansa bezig om ook de tweede zwarte doos terug te vinden. Vijf agenten van een speciale eenheid zullen ook deze nacht de crashplaats bewaken.

Annelies Van Erp
door Annelies Van Erp

Video: Zit er hiaat in de veiligheidsprocedure?

Het feit dat de copiloot het vliegtuig bewust deed neerstorten, roept vragen op over de veiligheidsprocedures. Zijn die wel toereikend en vooral: hoe kan het dat een piloot alleen achterblijft in de cockpit?

Bekijk in deze video hoe de veiligheidsprocedure in de cockpit er aan toe gaat.

Annelies Van Erp
door Annelies Van Erp

Tweede zwarte doos blijft cruciaal

De eerste zwarte doos heeft heel wat informatie gegeven, nu is de zoektocht naar de tweede doos volop aan de gang. 'Want die kan de technische bevestiging brengen van het feit dat de copiloot bewust het toestel liet neerstorten. Alle manoeuvres zijn erop vastgelegd', zegt VTM NIEUWS-journalist Karel Lattrez.

Annelies Van Erp
door Annelies Van Erp

Ook EasyJet wil twee mensen in cockpit

Na Norwegian Airline heeft nu ook de Britse lagekostenmaatschappij EasyJet ook de maatregel ingevoerd dat er steeds twee mensen in de cockpit moeten zijn.

Annelies Van Erp
door Annelies Van Erp

Directeur school: 'Erger dan aanvankelijk gedacht'

De directeur van de school Joseph-König, Ulrich Wessel, zei dat hij het nieuws aan zijn collega's verteld heeft met de boodschap: 'het is nog veel erger dan dat we aanvankelijk gedacht hadden.'

'Als een technisch probleem aan de basis van het ongeval gelegen had, zouden we ervoor hebben kunnen zorgen dat een dergelijk probleem zich niet meer zou voordoen', aldus Wessel. 'Het maakt ons boos te zien dat een zelfmoord ook tot de dood geleid heeft van 149 andere mensen.'

'We weten niet wat die jongeman bezield heeft, we weten niet of hij de omvang van zijn beslissing kon vatten, of hij psychisch ziek was.'

Annelies Van Erp
door Annelies Van Erp

Woede en onbegrip in Duitse stadje dat zestien scholieren verloor

De burgemeester van het Duitse stadje Haltern am See en de directeur van de school waarvan zestien tieners en twee leerkrachten om het leven kwamen bij de crash van het Germanwings-toestel dinsdag in de Franse Alpen, hebben uiting gegeven aan hun woede en onbegrip.

'Na kennis genomen te hebben van de nieuwe elementen (...), vraag ik me af wanneer de nachtmerrie gaat eindigen die wij hier doormaken in Haltern am See', aldus Bodo Klimpel, burgemeester van de stad met 38.000 inwoners in het noordwesten van Duitsland.

Nationaliteiten van de slachtoffers op basis van voorlopige informatie

De complete passagierslijst is nog niet vrijgegeven. Onderzoekers zeggen dat het identificeren van de slachtoffers aan de hand van dna nog maanden kan duren. Hieronder een lijst met nationaliteiten van de slachtoffers, op basis van gegevens vrijgegeven door Germanwings en overheidsdiensten. Het totale aantal slachtoffers ligt op 150. De lijst hieronder komt op 153, te wijten aan slachtoffers met een dubbele nationaliteit.

75 Duitsers, volgens het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken

50 Spanjaarden, volgens de Spaanse regering

3 Amerikanen, volgens Amerikaanse autoriteiten

3 Britten, volgens Britse ministerie van Buitenlandse Zaken

3 Kazachen, volgens het Kazachse ministerie van Buitenlandse Zaken

3 Argentijnen, volgens Argentijnse autoriteiten

2 Australiërs, volgens het Australische ministerie van Buitenlandse Zaken

2 Colombianen, volgens het Colombiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken

2 Mexicanen, volgens het Mexicaanse ministerie van Buitenlandse Zaken

2 Iraniërs, volgens Germanwings

2 Venezolanen, volgens Germanwings

2 Japanners, volgens de Japanse regering

1 Nederlander, volgens Germanwings

1 Deen, volgens het Deense ministerie van Buitenlandse Zaken

1 Belg, volgens minister van Buitenlandse Zaken Reynders en Germanwings

1 Israëliër, volgens Germanwings

Copiloot zou 'burnout-syndroom' hebben gehad

De 27-jarige copiloot zou een training hebben onderbroken vanwege een 'burnout-syndroom'. Dit heeft het Duitse magazine Der Spiegel donderdag op gezag van schoolkameraden van de vliegenier getwitterd.

Andreas Lubitz zou met name in 2009 een vliegtraining met zes maanden hebben onderbroken vanwege een 'burnout-syndroom'.

Copiloot was 27 jaar

De copiloot was 27 en geen 28 jaar oud, zo hebben de plaatselijke autoriteiten in Düsseldorf laten weten.

Helft van de slachtoffers zijn Duitsers

De helft van de slachtoffers die om het leven kwamen bij de crash met een Germanwings-toestel in de Franse Alpen waren Duitsers. Dat blijkt donderdag uit nieuwe cijfers die het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken in Berlijn vrijgegeven heeft.

Van de 150 mensen die om het leven kwamen bij de crash van vlucht 4U9525 hadden er 75 de Duitse nationaliteit, aldus het ministerie. Eerder was er op basis van cijfers van de luchtvaartmaatschappij sprake van 72 Duitse slacthoffers. Bij de crash liet ook één Belg het leven.

Speurders doorzoeken woning copiloot

Speurders zijn donderdag begonnen de woning in Düsseldorf van de verdachte copiloot van Germanwings te doorzoeken. Meerdere speurders betraden het huis aan de stadsrand waar de 28-jarige vliegenier woonde. De politie zoekt naar aanwijzingen voor een motief of van een psychische aandoening. Een doorzoeking van zijn woonplaats in Montabaur staat eveneens op de agenda. Het Duitse toezichtsorgaan op de luchtvaart meldde dat er bij routine-onderzoek op de 28-jarige copiloot geen onregelmatigheden zijn vastgesteld.

Vliegtuig ook bij moedwillige crash gedekt door verzekering

Een neergestort vliegtuig wordt ook in het geval van een moedwillige crash door de copiloot gedekt door de verzekering. Dat heeft het Duitse persagentschap DPA vernomen in verzekeringskringen. De verzekering geldt onafhankelijk van de oorzaak van de crash. De belangrijkste verzekeraar voor het Germanwings-toestel dat dinsdag neerstortte in de Franse Alpen is het Duitse Allianz.

'Wij staan klaar om onze klanten zo ruim en zo snel mogelijk te ondersteunen en werken daarbij nauw samen met de andere betrokken verzekeraars', verklaarde het bedrijf dinsdag na de ramp. Zoals gebruikelijk in de luchtvaartsector draagt het concern de dekking samen met meerdere andere verzekeraars.

Over de nieuwe bevindingen van het onderzoek wilde Allianz donderdag geen commentaar geven. Ook bij het eind 2014 neergestorte vliegtuig van Air-Asia en de beide ongelukken bij Malaysia Airlines vorig jaar was Allianz als verzekeraar betrokken. Het concern is naar eigen zeggen sinds het begin van de gemotoriseerde luchtvaart de wereldwijde nummer één inzake luchtvaartverzekering.

'Zoiets gaat elke verbeelding te boven' (Merkel)

De tragedie van de crash met een Germanwings-toestel gaat 'elke verbeelding te boven'. Het is een tragedie van een onvatbare dimensie, zo heeft de Duitse bondskanselier Angela Merkel gereageerd op het nieuws dat de copiloot het toestel moedwillig zou hebben laten neerstorten.

'Vanuit de Duitse regering zullen wij alles doen om het verdere onderzoek te ondersteunen, zodat alle omstandigheden van de ramp opgehelderd worden. Dat zijn wij verschuldigd aan al wie dierbaren verloren is bij deze tragedie. In deze donkere uren en dagen na de ramp zijn onze gedachten bij de slachtoffers en hun nabestaanden', aldus Merkel.

Andreas Lubitz: wat we al weten van de copiloot van Germanwings

De Franse onderzoekers gaan ervan uit dat copiloot Andreas Lubitz de Airbus A320 van Germanwings moedwillig deed neerstorten. Daarom wordt nu zijn achtergrond en privéleven uitgeplozen. Wat weten we al?

Facebook/Twitter
© Facebook/Twitter

FBI biedt hulp aan bij het onderzoek naar de crash

Amerikaanse onderzoekers hebben hun Europese collega's in het dossier van de Germanwings-crash hulp aangeboden. De Amerikanen willen bijstand bieden bij het zoeken naar informatie over de crash. 'De FBI heeft hulp aangeboden aan onze Franse partners die het onderzoek leiden naar de crash van Germanwings-vlucht 4U9525', aldus een woordvoerster. 'We staan klaar om elke vraag tot informatie of steun in het onderzoek naar deze tragedie te beantwoorden.'

Franse Gendarmerie zal familie copiloot verhoren

De Franse Gendarmerie zal morgen de familie van de copiloot verhoren, zo hebben Franse media donderdag gemeld. De familie vertoeft in Seyne-les-Alpes en heet in schock te zijn.

Noorse luchtvaartmaatschappij wil voortaan 2 mensen in de cockpit

Lagekostenluchtvaartmaatschappij Norwegian Air Shuttle wijzigt 'met onmiddellijke ingang' haar procedures, zodat voortaan te allen tijde twee mensen aanwezig moeten zijn in de cockpit. Dat heeft een woordvoerster van de Noorse maatschappij donderdag gemeld.

'De maatregel betekent dat wanneer een van de piloten de cockpit verlaat, zoals om naar het toilet te gaan, een ander bemanningslid in de cockpit moet gaan', aldus de woordvoerster.

Een dergelijke regelgeving bestaat vandaag reeds in Amerika. De topman van Germanwings-moedermaatschappij Lufthansa, Carsten Spohr, zei donderdag geen reden te zien om de regels te wijzigen.

LIVESTREAM: Angela Merkel reageert op nieuwe ontwikkelingen

Om 16u30 geeft bondskanselier Merkel een verklaring over de nieuwe ontwikkelingen in het onderzoek naar de vliegtuigcrash van de A320 van Germanwings.

Volg de Livestream

Buren trekken zich terug in hun huizen

Het nieuws heeft in de woonplaats van de copiloot voor verbijstering gezorgd. Een buurvrouw zei tegen het Duitse persbureau DPA: 'Dat kwam voor mij als een slag in het aangezicht. Men kan zich dit niet voorstellen, het is tragisch'.

De politie heeft zich in de straten die naar het ouderlijk huis van de copiloot voeren opgesteld om de doortocht van auto's te vermijden. Meerdere camerateams zijn onderweg om de buren te spreken. De bewoners hebben zich echter in hun huizen teruggetrokken. Enkele loeren niettemin vanachter het gordijn of vanonder half neergelaten rolluiken naar buiten.

'Als iemand 149 mensen meesleurt in de dood, dan is dat iets anders dan zelfmoord' (CEO Lufthansa)

'Wanneer een mens 149 mensen meesleurt in de dood, dan is daar een ander woord voor dan zelfmoord', aldus Lufthansa-topman Carsten Spohr donderdag op de vraag of zelfmoord aan de basis lag van het drama met een Germanwings-vlucht dinsdag. 'In Amerika is het zo dat, wanneer een piloot de cockpit verlaat, een ander bemanningslid in de cockpit moet gaan. Bij ons is dat niet het geval', aldus Spohr. De Lufthansa-topman ziet ook geen reden om dit te veranderen. 'Het gaat hier om een alleenstaand geval.'

Duitse experts delen copiloot-these

De Duitse experts die meewerken aan het onderzoek van de zwarte doos van het in de Franse Alpen verongelukte Germanwings-toestel, delen de stelling dat de copiloot het vliegtuig bewust heeft laten neerstorten. Dat heeft de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt (CSU) donderdag in Berlijn gezegd. Dobrindt hoopt dat ook de tweede zwarte doos nog gevonden kan worden, om de bevindingen over de laatste minuten in de cockpit te kunnen concretiseren.

Op de vraag of er na de dramatische gebeurtenissen strengere regels nodig zijn voor de toegang tot de cockpit, zei Dobrindt dat de regels al verstrengd zijn na de terreuraanslagen van 11 september 2001. 'Het openen van de deur is vanuit de cockpit steeds mogelijk. Vanuit de cabine is het mogelijk om de deur met een code te openen, tenzij die poging bewust geblokkeerd wordt vanuit de cockpit. Dat een piloot tijdens een vlucht de cockpit even verlaat is normaal', aldus Dobrindt, die in contact staat met Lufthansa over mogelijke lessen die getrokken kunnen worden uit het drama.

Airbus A320 werd slachtoffer van 'uitstekend' beveiligingssysteem ingevoerd na 9/11

Hoe zit dat juist, kan het ene crewlid, een andere bemanningslid eenvoudig buitensluiten? De Airbus A320 werd slachtoffer van een 'uitstekend' beveiligingssysteem ingevoerd na 11 september.

Reuters
© Reuters

'Hoe kan iemand dergelijke conclusies trekken nog voor het onderzoek is afgerond'

Leden van de vliegclub van Andreas Lubitz in zijn woonplaats Montabaur zeggen dat de 28-jarige copiloot gelukkig leek met zijn job. De voorzitter van de vliegclub, Klaus Radke, zegt aan persagentschap AP dat hij de these van de Franse procureur niet gelooft. 'Hoe kan iemand dergelijke conclusies trekken nog voor het onderzoek is afgerond'

Deze piloten lieten hun vliegtuig crashen in volle vlucht

Het woord 'zelfmoord' wil men niet in de mond nemen, maar pilootzelfmoorden komen wel degelijk voor. 5 voorbeelden uit het verleden.

Hoe werkt de cockpitdeur?

De deur naar de cockpit in een Airbus A320 kan in geval van bewusteloosheid met een code en een bel geopend worden. Dat heeft Lufthansa-CEO Carsten Spohr donderdag gezegd. De copiloot van het Germanwings-toestel dat dinsdag verongelukte in de Franse Alpen moet de cockpitdeur dus moedwillig gesloten gehouden hebben, nadat de piloot de cockpit verlaten had om naar het toilet te gaan.

Wanneer vanuit de cabine van het toestel een code ingegeven en vervolgens gebeld wordt, gaat de deur open als er geen antwoord komt vanuit de cockpit. De collega in de cockpit kan echter met een schakelaar verhinderen dat de deur open gaat. In dat geval blijft de deur nog voor vijf minuten gesloten.

Dit is de copiloot van de gecrashte Airbus

Het Franse gerecht heeft de identiteit vrijgegeven van de copiloot.

BELGA
© BELGA

'Dit is een geïsoleerd geval '

'We blijven vertrouwen hebben in de piloten van Lufthansa en Germanwings', zegt Lufthansa op de persconferentie. 'We hebben geen enkele reden om aan de opleiding van onze piloten te twijfelen door een alleenstaand geval.'

'Hoe hoog de veiligheidseisen ook, een tragisch voorval zoals deze is jammer genoeg nooit uit te sluiten', besluit CEO van Germanwings-moedermaatschappij Lufthansa Carsten Spohr.

AFP
© AFP

Piloten mogen cockpit verlaten

De piloten mogen de cockpit voor korte tijd verlaten van zodra het vliegtuig een bepaalde hoogte en snelheid heeft bereikt, zegt Lufthansa. Dat was ook het geval bij de gecrashte A320. De piloot heeft tegen de copiloot gezegd 'You have control'. Daarna is niets meer gezegd.

Geen terrorisme

Lufthansa zegt dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat het hier gaat om een terroristische daad. De Duitse autoriteiten hebben de achtergrond van copiloot Andreas Lubitz onderzocht en 'niets abnormaals' vastgesteld, zo heeft ook Duitse minister van Binnenlandse Zaken Thomas de Maiziere gezegd. 'We hebben ook de overige bemanningsleden en passagiers gescreend op tekenen voor terrorisme, maar alles bleek negatief', aldus de minister.

Copiloot heeft opleiding enkele maanden onderbroken

De copiloot zou zijn pilotenopleiding enkele maanden onderbroken hebben om medische redenen. Omwille van privacyredenen mag die medische omstandigheid niet bekend gemaakt worden. Dat blijkt uit de persconferentie van Lufthansa.

Lufthansa zegt dat aspirant-piloten na een onderbreking van hun opleiding opnieuw een medische test moeten ondergaan.

Lufthansa reageert: 'Onze ergste nachtmerrie'

Op een persconferentie in Keulen heeft de leiding van Lufthansa onthutst gereageerd op het nieuws van de Franse justitie. 'We hadden ons in onze ergste nachtmerries niet kunnen voorstellen dat zoiets in ons bedrijf kon gebeuren.'

'Iedereen in de luchtvaartsector weet dat Lufthansa haar personeel heel, heel zorgvuldig selecteert. We houden niet alleen rekening met hun technische kennis, maar doen ook psychologische testen. Dit is voor ons dus onvoorstelbaar.' Lufthansa zegt dat de copiloot van de gecrashte A320 voor alle psychologische testen geslaagd was.

'Onze piloten zijn de beste van de wereld', aldus nog de luchtvaartmaatschappij, die nog eens haar medeleven betuigt aan de families van de slachtoffers.

Ook Germanwings geschokt door het nieuws

Germanwings geeft een persconferentie. Mogelijk geeft de maatschappij meer uitleg over de copiloot die het toestel deed neerstorten.

LIVESTREAM: Germanwings geeft meer uitleg tijdens persconferentie

Politie aan het huis van Andreas Lubitz

De Duitse politie heeft postgevat voor het huis van Andreas Lubitz.

EPA
© EPA

Niets wijst op een aanslag

Volgens Thomas de Maiziere, de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, was copiloot Andreas Lubitz geen terrorist. De Duitser had de Duitse nationaliteit en woonde nog bij zijn ouders. Zijn geestelijke toestand wordt nu onderzocht.

Zelfmoord?

Omdat de crash een moedwillige daad van de copiloot betreft, is het onderzoek er niet langer een van onvrijwillige doodslag, aldus de procureur van Marseille. Hij wil het woord zelfmoord echter niet in de mond nemen.

De familie van de copiloot is momenteel op weg naar de Franse Alpen.

Haltern am See geschokt door het nieuws

Voor de hulpverleners in Haltern am See wordt de taak om de schoolkinderen te begeleiden nog moeilijker, nu blijkt dat de copiloot het toestel bewust liet neerstorten. Het roept heel veel vragen op, vragen waar ze geen antwoord op hebben.

BELGA
© BELGA

Persconferentie procureur (video)

Dit was te horen op de voicerecorder

Tijdens die daling is een normale ademhaling te horen van de copiloot in de cockpit, maar de man heeft geen woord meer gezegd. Er is niet gereageerd op de oproepen van de luchtverkeersleiders en er is ook geen noodoproep uitgestuurd.

Pas in de laatste momenten voor de crash is geroep te horen van de passagiers. De bemanning en de buitengesloten piloot hebben tijdens de laatste minuten voor de crash op de cockpitdeur gebonkt.

BELGA
© BELGA

Copiloot is 28-jarige Duitser

De copiloot, Andreas Lubitz, is een 28-jarige Duitser die over alle brevetten beschikte om het toestel te kunnen besturen. De gerechtelijke autoriteiten gaan momenteel zijn achtergrond en privéleven na. Volgens de procureur zijn er geen aanwijzingen dat de man een terroristische daad wilde uitvoeren.

'Copiloot heeft vliegtuig moedwillig laten neerstorten' (procureur)

Het nieuws van de dag is de persconferentie van de procureur van Marseille. Volgens hem is de meest plausibele verklaring voor de crash van de Airbus A320 van Germanwings in de Franse Alpen, op basis van de gegevens die de onderzoekers hebben 48 uur na de crash, dat de copiloot de piloot uit de cockpit buitengesloten heeft en het toestel moedwillig heeft laten neerstorten.