Weber: geen volledig verbod op verbrandingsmotoren tegen 2035

EVP-fractieleider Manfred Weber © POOL UNION EUROPEENNE / AGENCE HANS LUCAS

De Europese Commissie wil volgens EVP-fractieleider Manfred Weber geen volledig verbod op verbrandingsmotoren in auto’s tegen 2035. Dat heeft hij gezegd aan het Duitse blad Bild.

De EU besliste in 2022 dat nieuwe wagens vanaf 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten. In de praktijk betekent dat dat nieuwe auto’s met een klassieke verbrandingsmotor niet langer kunnen worden ingeschreven.


Het verbod ligt echter al maanden onder vuur bij verschillende lidstaten, Duitsland met zijn grote auto-industrie op kop. De Duitse bondskanselier Friedrich Merz zei vorige maand al dat hij zich tegen het verbod zou verzetten en ook vijf andere landen zouden zich volgens persagentschap Bloomberg in een brief aan de Commissie tegen het plan hebben verzet. Het Nederlandse parlement zei vorige week nog dat Nederland ook tegenstand moet bieden. 


De Belgische minister van Transport Jean-Luc Crucke wilde zich vorige week voor de bijeenkomst van ministers van Transport niet uitspreken over een Belgisch standpunt. Vlaams minister-president Matthias Diependaele zei eerder dit jaar dat hij vindt dat de EU wél moet vasthouden aan het verbod. 

Volgens Manfred Weber, de voorzitter van de conservatieve en christendemocratische Europese Volkspartij die de verschillende EU-instellingen domineert, heeft de Commissie nu beslist dat tegen 2035 de CO2-uitstoot door nieuwe wagens niet met 100 maar met 90 procent moet afnemen. En ook tegen 2040 zou er geen volledig verbod komen. 


Het opblazen van het verbod hangt al even in de lucht, en zou volgende week aangekondigd worden door de Commissie. Zij had oorspronkelijk een communicatie over de evaluatie van het verbod voorzien voor woensdag/gisteren, maar die werd volgens de voorlopige agenda met een week uitgesteld. Vorige week liet de Commissie nog verstaan dat ze nog altijd input van stakeholders aan het verzamelen was. 


Europarlementslid voor Groen Sara Matthieu noemt het mogelijke uitstel een “historische vergissing” onder druk van de autolobby. “Dit zal onze auto-industrie niet redden, wel integendeel. Terwijl China slim voorsprong neemt op elektrische auto’s en massaal onze markt verovert, wil de Commissie terug naar fossiel”, zegt ze. “De toekomst van onze auto’s is elektrisch – dat is de goedkoopste en properste technologie. Volkswagen is zelfs eindelijk Tesla voorbijgestoken als grootste elektrische autoproducent in Europa, de elektrische verkoop groeit met 90 procent.”


Bruno Tobback (Vooruit) vreest dat dit “de fout is die onze auto-industrie haar toekomst kan kosten”. “De economische toekomst is nochtans helder: als de Europese automakers niet in staat zijn om eerder dan 2035 betaalbare elektrische wagens op de markt te brengen, dan zijn ze gedoemd om te verdwijnen. Deze keuze zorgt er alleen maar voor dat de investeringen in de toekomstige alternatieven níét in de EU zullen gebeuren.”

Partner Expertise