Dinsdagochtend heeft de Eurostar in Parijs nieuwe grenscontroles opgestart. Ze controleert in iets minder dan vijftien seconden de identiteit van volwassen Europeanen met een biometrisch paspoort, "met behulp van gezichtsherkenning", stelt het Portugese bedrijf Vision-Box, dat de aanbesteding won. De poortjes kunnen ook digitale vingerafdrukken lezen en irisscans maken Wie in een verdachtenbank steekt wordt onmiddellijk uit de rij gehaald. De gemaakte beelden worden wel meteen vernietigd als je geen gevaar bent voor de maatschappij.
...

Dinsdagochtend heeft de Eurostar in Parijs nieuwe grenscontroles opgestart. Ze controleert in iets minder dan vijftien seconden de identiteit van volwassen Europeanen met een biometrisch paspoort, "met behulp van gezichtsherkenning", stelt het Portugese bedrijf Vision-Box, dat de aanbesteding won. De poortjes kunnen ook digitale vingerafdrukken lezen en irisscans maken Wie in een verdachtenbank steekt wordt onmiddellijk uit de rij gehaald. De gemaakte beelden worden wel meteen vernietigd als je geen gevaar bent voor de maatschappij.Dezelfde poortjes staan al sinds juni in het Londense Eurostarstation Saint-Pancras. Een gelijkaardig systeem komt er ook in Brussel-Zuid, maar het is nog niet duidelijk wanneer, klinkt het bij Eurostar.Het is maar een deel van het akkoord dat tussen de Europese Raad, Commissie en het Europees Parlement, dat deze week werd bekrachtigd en het toezicht aan de buitengrenzen van de Unie opdrijft. De bekommernis is ingegeven door de verwachte terugkeer van heel wat IS-strijders nu ze op het terrein in de verdrukking komen.De goedkeuring geeft de beslissing onmiddellijk kracht van wet. Voortaan zal iedereen, ook de EU-burgers voor wie nu een paspoort volstaat, een volledige elektronische controle ondergaan. Europarlementslid Helga Stevens (N-VA/ECR) ziet daar geen aantasting van de privacy in en evenmin een inbreuk op de vrijheid van reizen in het Schengengebied. "Een politieman kan je ook uit de rij halen, je fouilleren en je bagage nakijken. En in het Schengengebied verandert er niets, de vrije mobiliteit van burgers blijft onaangetast".De maatregel moet gepaard gaan met meer uitwisseling van informatie tussen de verschillende nationale politiediensten. "Anders kunnen we beter alles opdoeken". Er komt een kruispuntbank van de huidige databank voor verloren en gestolen reisdocumenten, de nationale gegevensbanken, Interpol, en het Schengen Informatie Systeem SIS. Die laatste mikt vooral op gezochte of vermiste personen. Ook Europol moet meewerken.De lidstaten behouden wel de vrijheid om zich al dan niet tijdelijk, bijvoorbeeld in het toeristisch seizoen, te beperken tot steekproeven. Op die manier kunnen lange wachtrijen op luchthavens, aan veerboten of stations voor internationaal treinverkeer vermeden worden. Luchthavens krijgen zes tot 24 maanden om de nodige apparatuur te installeren.Ten slotte koppelt de EU de controles ook aan de Europese kustwacht Frontex. Hoe moeilijk het ook is de vluchtelingenstromen te beheersen aan alle Griekse eilanden, als Griekenland niet om hulp vraagt 'moeten we zelf ingrijpen', aldus Stevens. 'We mogen niet naïef zijn. De burgers moeten een veiligheidsreflex ontwikkelen." "Wij moeten weten wie de Unie in- of uitreist. Alleen zo kunnen we de terreur tegenhouden. De elektronische poorten, een initiatief dat dankzij minister Jambon (Jan (N-VA), van Binnenlandse Zaken, nvdr) in een stroomversnelling zijn geraakt, zullen trouwens helpen om deze sterkere screening te automatiseren en de hinder op de luchthaven voor de doorsneereiziger te beperken."