Copiloot versnelde bewust daling van Germanwings-vlucht, bevestigt tweede zwarte doos

Andreas Lubitz in 2009 © Reuters
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

Andreas Lubitz, de copiloot die het vliegtuig van Germanwings liet neerstorten, heeft dat wel degelijk opzettelijk gedaan. Dat blijkt ook uit de tweede zwarte doos van het toestel, zeggen de onderzoekers.

Uit een eerste analyse van de tweede zwarte doos, de flightdatarecorder (FDR), die donderdag werd teruggevonden, blijkt dat ‘de piloot in de cockpit de automatische piloot heeft gebruikt om het vliegtuig in dalende lijn te krijgen naar een hoogte van 100 voet’, luidt het in een communiqué van het Franse onderzoeksbureau BEA.

‘Tijdens het dalen heeft Andreas Lubitz verschillende keren de regeling van de automatische piloot aangepast om de snelheid van het vliegtuig op te drijven’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Cockpitvoicerecorder

Amper enkele uren na de crash was de andere zwarte doos, de cockpitvoicerecorder (CVR), al gevonden. Uit die gegevens hadden de onderzoekers al geconcludeerd dat Lubitz zijn collega-piloot had buitengesloten uit de cockpit en vervolgens het vliegtuig, dat onderweg was van Barcelona in Spanje naar Düsseldorf in Duitsland, liet neerstorten in de Franse Alpen. Hij sleurde 149 inzittenden mee de dood in.

Donderdag raakte ook al bekend dat Lubitz tot een dag voor de bewuste vlucht online informatie had opgezocht over methoden om uit het leven te stappen en over de veiligheidsmechanismes van cockpitdeuren. (KVDA)

Wie met vragen over zelfdoding zit, kan terecht op de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content