Het populaire berichtenplatform WhatsApp zal voortaan ook advertenties krijgen, zij het enkel in het Updates tabblad en dus niet bij gebruikers die de berichtendienst louter gebruiken voor privéconversaties. Dat heeft het bedrijf maandag meegedeeld.
Volgens WhatsApp-moederbedrijf Meta consulteren dagelijks 1,5 miljard mensen het Updates tabblad. Daarin kunnen gebruikers hun status delen, vergelijkbaar met de Instagram Stories, en kunnen ook WhatsApp-kanalen worden gevolgd. Voortaan zullen bedrijven ook kunnen betalen om hun kanaal een prominentere plaats te geven. Daarnaast zullen ze ook abonnementen kunnen verkopen.
Voor wie WhatsApp enkel gebruikt voor privéconversaties verandert er niets. Die personen zullen met andere woorden geen reclame te zien krijgen.
Meta zocht al een tijdje naar een nieuwe inkomstenbron voor WhatsApp, dat maandelijks door zowat 2 miljard personen wordt gebruikt. Het moet daarbij echter een evenwicht vinden tussen het streven naar hogere inkomsten en de privacy van de gebruikers.
De reclameboodschappen zullen – in tegenstelling tot bij Facebook en Instagram – niet gebaseerd zijn op allerlei persoonlijke elementen, maar louter focussen op de locatie van de gebruikers, de taalvoorkeur en de kanalen die ze volgen.
WhatsApp zal de reclameboodschappen vanaf maandag uitrollen, al kan het wel even duren vooraleer alle gebruikers ze te zien zullen krijgen