Like-wall levert New Yorker 16.000 fans op

Het Amerikaanse weekblad The New Yorker experimenteerde vorige week op Facebook door een exclusief essay achter een zogenaamde ‘like-wall’ te zetten.

Mensen die het artikel wilden lezen, moesten The New Yorker eerst ‘leuk vinden’ op de sociale netwerksite. Zo’n 16.000 mensen deden dat ook.

Nieuwswebsites hebben het moeilijk om te overleven. Voor een krant zijn mensen bereid om te betalen, maar op het internet willen consumenten alleen maar gratis nieuws.

De New York Times stak daarom vorige maand al haar artikels achter een betaalmuur. Enkele artikels per week zijn gratis, daarna moet de lezer betalen. De New York Times zag hier mee de bezoekersaantallen drastisch dalen.

Concurrent The New Yorker pakt het anders aan. Lezers moeten niet betalen, maar reclame maken voor het artikel op Facebook.

Voor u het essay van Jonathan Franzen kan lezen, moet u op Facebook The New Yorker ‘liken’, leuk vinden dus. Zo maakt u reclame bij al uw vrienden voor The New Yorker.

“Dat deden we niet enkel om meer online-fans te krijgen”, zegt de woordvoerster van The New Yorker, Alexa Cassanos, op technologieblog Mashable. “We willen met mensen een engagement van een dieper niveau aangaan.”

De eerste week van deze ‘like-wall’ leverde The New Yorker 16.000 nieuwe fans op. Een gemiddeld resultaat, gezien de actie in de Verenigde Staten veel aandacht heeft gekregen.

The New Yorker is de eerste krant met dergelijke reclamestrategie, maar het is niet helemaal nieuw. Mensen die op Facebook fan zijn van Jennifer Lopez konden haar single “I’m into you” al aankopen nog voor de officiële release.

Het weekblad onderzoekt nu of ze verder gaat met het experiment. (NC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content