NASA opent ‘Armageddon Office’ om ons te beschermen tegen gevaarlijke ruimtestenen

Een beeld uit de film 'Armageddon'. © GF

De NASA zal de internationale inspanningen om de Aarde te beschermen tegen een impact van een asteroïde of een meteoriet coördineren.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA opent met het Planetary Defense Coordination Office een centrum dat maatregelen moet nemen om de Aarde te beschermen tegen de mogelijke inslag van gevaarlijke objecten uit de ruimte.

Het centrum zal een leidende positie innemen wat betreft de coördinatie van de internationale inspanningen om de Aarde te beschermen tegen een impact van een asteroïde of een meteoriet.

Dat gaat van het opsporen van de objecten tot het in kaart brengen van de kans op een inslag op Aarde en de maatregelen die dan zouden moeten worden genomen zoals een evacuatie van een bepaald gebied.

Halloweenasteroïde

“We nemen dit erg serieus”, zegt John Grunsfeld van de NASA. “Op dit moment is er geen directe dreiging maar de grote vuurbal in Tsjeljabinsk in 2013 en de recente passage van de Halloweenasteroïde houdt ons alert. Onze ogen moeten op de hemel gericht blijven.”

Vandaag zijn er 13.500 “near-Earth objects” ontdekt door astronomen overal ter wereld. Deze ruimtestenen, veelal asteroïden, cirkelen in een baan die – in astronomische termen – “rakelings” langs de aarde scheert. Elk jaar worden er ongeveer 1500 nieuwe van zulke objecten ontdekt.

Negentig procent van de ontdekte asteroïden zijn groter dan 1 kilometer diameter. De zoektocht richt zich nu met name op brokstukken die kleiner zijn, tot de grootte van een voetbalveld.

Landen op meteoriet

In de rampenfilm Armageddon met onder meer Bruce Willis, stuurt de NASA een team van wetenschappers de ruimte in om een meteoriet te stoppen. Het team moet op de meteoriet landen, een gat boren in het oppervlak en een nucleaire bom in de kern laten zakken. Maar voor alle duidelijkheid, dit behoort niet tot de taken van het Planetary Defense Coordination Office.

(IPS/TE)