Italië moet de site in Pompeii beter beheren

© Reuters

De Unesco is niet tevreden met hoe Italië de site in Pompeii beheert. De Italiaanse minister van Cultuur wijt de gebrekkige zorg aan het krappe budget.

Unesco, de VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur, heeft Italië op de vingers getikt vanwege het slechte beheer van Pompeii. Dat mag geen wonder heten, zo zegt nu de Italiaanse minister van Cultuur, Massimo Bray, aangezien het budget voor zijn ministerie steeds krapper wordt.

Het rapport van Unesco lijst een resem gebreken op op de 44 hectare van de site van Pompeii, aan de voet van de Vesuvius nabij Napels. “De afgelopen vijf jaar is het budget van het ministerie van Cultuur met tweederde verminderd”, zegt Bray in Il Messaggero. Het gaat trouwens niet alleen om onderhoud en Pompeii: er is in Italië een gebrek aan personeel om toeristen te ontvangen, wat leidt tot sociale conflicten.

Vorige week nog waren duizenden mensen die het Colosseum in Rome, het Laatste Avondmaal van Leonardo de Vinci in Milaan of het Uffizi-museum in Firenze wilden bezoeken, eraan voor de moeite: ze stonden telkens voor gesloten deuren vanwege vakbondsacties. Behoorlijk vervelend voor de Italianen aangezien er zwaar op toerisme ingezet wordt om de economie een nieuwe zet te geven. “De monumenten met een grote symbolische waarde zijn onze beste visitekaartjes”, aldus Bray.

Waar de Europese landen gemiddeld 2,2 pct van hun begroting aan cultuur spenderen, is dat in Italië 1,1. Daarmee bevindt het land zich in de staart van het peloton, ver achter IJsland (7,4 pct), maar ook bijvoorbeeld Spanje (3,3 pct).

Europese Unie: reddende engel?

De redding voor Pompeii zou wel eens van Europa kunnen komen: de EU heeft zich namelijk geëngageerd om 41,8 miljoen euro te stoppen in de restauratie van de site. Totale kostprijs: 105 miljoen euro.

Bedoeling is tegen 2015 onder meer de blootstelling aan erosie in te perken, de oude Romeinse monumenten te verstevigen en de beroemde fresco’s te renoveren. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content