Antwerpen lanceert goedkope huurfietsen in heel de stad

Antwerpen lanceert donderdag Velo: 85 fietsstations met 1000 fietsen, verspreid over de hele stad. Met een kaart kun je een fiets nemen waar je wilt, en hem ergens anders terugzetten.

Donderdag lanceert Antwerpen Velo: 85 fietsstations met 1000 fietsen, verspreid over de hele stad. Met een kaart kun je een fiets nemen waar je wilt, en hem ergens anders terugzetten. De Scheldestad volgt hiermee de fietstrend in heel wat Europese steden. Brussel was met Villo! de eerste Belgische stad met dergelijk systeem. Daar zijn al 180 fietsstations in gebruik. Ook in steden als Parijs, Barcelona en Berlijn is deze manier van fietsen huren een groot succes.

“Om de 400 meter moet een station zijn waar je fietsen kan nemen”, verklaart Ivon Deden van het Gemeentelijk Autonoom Antwerpse Parkeerbedrijf, de organisatie verantwoordelijk voor Velo. “Studies wijzen uit dat 400 meter de psychologische drempel is. Als stations verder uit elkaar liggen, zullen mensen sneller geneigd zijn om de auto te nemen.”

Een ding is zeker: aan het Sportpaleis zullen geen fietsstations komen. “Als we daar fietsen zouden zetten, zou er vlak voor een concert een echte overrompeling zijn. Dan neem je dus beter de tram.”

“Als je gaat plannen waar je de fietsen ter beschikking wil stellen, moet je met verschillende dingen rekening houden. Waar willen mensen met de fiets naartoe? Waar is plaats om zo’n station te zetten? Antwerpen heeft veel smalle straatjes, dus zo’n station past niet overal. Je moet rekening houden met de afstand tussen de stations, en tot slot moet je proberen de bereikbaarheid te garanderen.”

Voor een Velo-dagpas betaal je 3 euro. Een week kost 7 euro en voor een jaarabonnement betaal je 35 euro. Wie vóór 30 juni een abonnement neemt, betaalt maar 29 euro. “Dat is goedkoop, maar Velo wordt mee betaald door het Antwerpse parkeerbedrijf. Wie zijn auto in het centrum parkeert, betaalt dus mee het Velo-systeem.”

Voorlopig staan de fietsen enkel binnen de kleine ring. Tegen 2013 wil Antwerpen 150 fietsstations hebben met 1800 fietsen. Nu al registreerden meer dan 700 gebruikers. Ook Gent zou in de toekomst fietsstations willen installeren in de stad. (NC)

Antwerpen heeft met Velo een systeem dat ‘fiets delen’ wordt genoemd. Steden breken zich al jaren het hoofd over mobiliteit. Fietsen is een oplossing om files te vermijden, en fietsen delen is heel handig voor mensen die bijvoorbeeld snel even van hun werk naar de winkel willen.

In 1967 organiseerde Amsterdam een proefproject met de zogenaamde ‘witte fietsen’. De fietsen hadden geen slot en waren van iedereen. Helaas waren na een maand een heel deel van de fietsen al gestolen. Een ander deel werd teruggevonden in de grachten rond de stad.

Hetzelfde lot onderging projecten in 1993 in Cambridge en in 2001 in Bratislava. Telkens werden de gratis fietsen gestolen of verwoest.

Het eerste echte succesverhaal komt uit Lyon. Daar werd in 2005 Velo’v gelanceerd, met geregistreerde abonnementen, net zoals het nu in Brussel en in Antwerpen werkt. Sinds 2005 pikken een na een verschillende steden het principe op.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content