Stoelkeuze in cinema verraadt persoonlijkheid

Cinema © Thinkstock
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

Volgens de Japanse psychologe Hiromi Mizuki zegt de plaats die iemand kiest in de cinema iets over de persoonlijkheid.

De plaats die u kiest in de bioscoop is minder onschuldig dan u denkt. De zetelkeuze heeft niet alleen impact op het bekijken van de film. Volgens de Japanse psychologe, Hiromi Mizuki, zegt de zetelkeuze iets over de persoonlijkheid. Dat meldt de Australische omroep ABC.

Een plek in het midden van de zaal: zelfverzekerd en beslist

De stoelen in het midden van een cinemazaal worden beschouwd als de beste plaatsen. Die plekken zijn begeerd, u moet dus op tijd komen of reserveren om zo’n zitje te bemachtigen. Wie dat doet, zou volgens de Japanse onderzoekster assertief zijn.

Achteraan in de zaal: eerder kalm en gereserveerd

Deze stoelen zijn een beetje verder weg van de ‘scène’ en worden daarom volgens Mizuki ingenomen door verlegen personen.

Eerste rij: sociaal en actief

Hoewel de eerste rij meestal enkel wordt ingenomen als al andere zeteltjes al bezet zijn, ziet Mizuki hier personen zitten die sociaal zijn en in contact wil staan met andere.

Uiteinden van de rij: behoefte aan ruimte

Deze personen zijn uitbundig, maar trekken slechts op met een beperkt groepje mensen. Ze omringen zich door mensen bij wie ze zichzelf kunnen zijn.

Achteraan in een hoek: nieuwsgierig, maar weinig zelfvertrouwen

Bezoekers die een plekje kiezen in de achterste hoek van de zaal, zijn nieuwsgierig en willen veel weten, maar hoeven niet steeds in de schijnwerpers te staan.

De psychologe geeft aan dat dit richtlijnen zijn. Uiteraard spelen praktische overwegingen ook mee. Wie lange benen heeft, zit nu eenmaal comfortabeler aan een gangpad en mensen met slechtere ogen kiezen automatisch een plekje vooraan in de zaal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content