Parijse school 42 is uniek

Xavier Niel, Nicolas Sadirac, Kwame Yamgnan en Florian Bucher hebben met 42 een uniek concept van school bedacht © Laurent Belando

Het nieuwe academiejaar start voor de nieuwe Parijse informaticaschool 42 pas in november. De school, opgericht door telecommagnaat Xavier Niel, zou een unieke pedagogiek kennen. Bovendien is ze voor iedereen toegankelijk en volledig gratis.

In de ‘Hitchhiker’s guide to the galaxy’ van de Britse auteur Douglas Adams is het getal 42 het antwoord op alles. Volgens Xavier Niel is zijn school 42 het antwoord op het manke schoolsysteem in Frankrijk en de oplossing voor een betere ontwikkeling van jobs in de ICT-sector.

Opvallend is dat Niel, die het systeem zo hekelt, zelf geen hogere studies volgde. “Het past in het plaatje van solutionism. Wereldwijd startten bekende CEO’s gelijkaardige projecten op. Denk maar aan Bill Gates die geld in onderwijs pompt of Paypals Louise Phelan die met een onderwijsplan op de proppen kwam. Het zijn selfmade mannen en vrouwen, maar het probleem is dat ze dat beeld van zichzelf projecteren op anderen. Vanuit hun standpunt beweren ze dat het onderwijs kapot is en dat zij en technologie er de oplossing voor bieden”, zegt Pedro De Bruyckere, pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool.

Unieke pedagogiek

Die oplossing bestaat onder andere uit een andere pedagogische aanpak. Het gaat over een open aanpak zonder leerkrachten, met een systeem van zelfstudie dat nauw samenhangt met peer-2-peerleren. Studenten zullen leren aan de hand van projecten. Innovatie en creativiteit zouden op die manier worden gestimuleerd.

De Bruyckere: “De vrees is dat die aanpak niet genoeg zou zijn als voorbereiding op het werkveld. Maar dat is voorlopig nog koffiedik kijken. Waaruit zullen de opdrachten bestaan? De uitdagingen die deelnemers al hebben moeten aangaan, leken toch al heel wat van het normale curriculum te omvatten. Maar voorts is het nog afwachten wat de begeleiding zal inhouden. Gebeurt die begeleiding peer-2-peer of door mensen uit het werkveld? Inhoudelijk kan het misschien online gebeuren. Toch denk ik niet dat probleemgestuurd leren de aangewezen methode is om nieuwe dingen aan te leren. Zulke pedagogiek werkt vooral voor het inoefenen van iets dat al verworven is. Probleemoplossend leren onder begeleiding zou een groter leereffect hebben.”

Talent

De school wil de grootste informaticatalenten van deze generatie vormen. Die kans wil ze aan alle jongeren bieden. De opleiding duurt drie tot vijf jaar, is gratis en staat open voor iedereen tussen 18 en 30 jaar oud, met of zonder diploma. Daarmee wil 42 ingaan tegen de financiële en academische criteria die volgens de oprichters al te vaak jongeren elke slaagkans ontnemen.

“Ons systeem verschilt natuurlijk erg van het Franse gecentraliseerde schoolsysteem. Bovendien vergeten velen dat in Vlaanderen ondertussen ook geen diploma meer nodig is om hogere studies te beginnen. Hier studeren is in vergelijking met andere landen ook een pak goedkoper”, verklaart De Bruyckere.

Competitie

Hoewel de school voor iedereen toegankelijk zou zijn, is er sprake van een aantal selectierondes. “Het is duidelijk dat het niet voor iedereen is weggelegd. De selectieproeven lijken een echte competitie. Eigenlijk wordt er geselecteerd op mensen die al leercapaciteit hebben”, aldus De Bruyckere. De eerste ronde verliep via de website. Van de meer dan 60.000 nieuwsgierigen die de tests doorliepen, blijven er nu 4.000 over. “Er is een groot tekort aan informatici en misschien lokt de nieuwe aanpak meer geïnteresseerden. Maar of zij die niet geselecteerd werden alsnog reguliere informaticastudies zullen aangaan, is de vraag.”

De 4.000 getalenteerde jongeren zullen gedurende een maand deelnemen aan informaticaprojecten op de school. Slechts duizend van hen zullen begin november het academiejaar mogen starten.(StampMedia/Wided Bouchrika)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content