“Julia Roberts heeft geen Photoshop nodig”

© Reuters

Groot-Brittannië heeft twee reclamecampagnes met actrice Julia Roberts en supermodel Christy Turlington verboden omdat ze te veel gephotoshopt zijn.

De Britse Advertising Standards Agency (ASA) legde het verbod op nadat politica Jo Swinson klacht had ingediend over twee advertenties: The Eraser van Maybelline en de Teint Miracle van Lancôme.

Volgens de reclamecommissie heeft Swinson gelijk. De advertenties zijn misleidend en overdrijven de mogelijkheden van de producten die ze promoten om lijntjes, rimpels en vlekjes te verhullen, aldus de ASA.

Moederbedrijf L’Oreal geeft toe dat de foto’s digitaal gemanipuleerd en geretoucheerd zijn, maar de cosmeticagigant beweert dat ze een “accurate illustratie” zijn van de effecten van hun make-up.

Realiteit Swinson voert al langer campagne tegen het gebruik van ‘onrealistische’ beelden in de mode- en reclame-industrie. De Schotse politica beschouwt het verbod als een wake-up call voor adverteerders, zodat ze “terug naar de realiteit” keren.

“Overal zie je foto’s van perfecte huid en supermagere lichamen, maar die geven een verkeerd beeld van de werkelijkheid”, zegt ze. “1 op 4 vrouwen is ontevreden over haar lichaam, dus het is hoog tijd om eens na te denken over hoe deze geïdealiseerde foto’s ons beeld over schoonheid verstoren.”

“Veelvuldig retoucheren en digitaal manipuleren zijn de norm geworden, maar Christy Turlington en Julia Roberts zijn van nature mooie vrouwen die geen Photoshop nodig hebben om er fantastisch uit te zien”, besluit de politica.

In 2007 werd L’Oreal al eens door de Britse reclamecommissie op de vingers getikt voor een advertentie voor mascara met actrice Penelope Cruz omdat ze toen valse wimpers droeg. (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content