JA

Als we iets automatisch kunnen laten uitvoeren, moeten we daar gebruik van maken. Er bestaat een computertechniek (Optical Character Recognition, OCR) waarmee geflitste nummerplaten digitaal kunnen worden ingelezen, maar omdat rode letters op een witte achtergrond moeilijk herkenbaar zijn, wordt die in België nog niet toegepast. In 14 procent van de gevallen wordt de nummerplaat namelijk niet herkend. Die foutenmarge komt uit interne documenten van politie en parketten. Omdat ze zo groot is, biedt de techniek onvoldoende rechtszekerheid en moeten alle foto's nog worden nagekeken door politiemensen. Er zijn 51 voltijdse werkkrachten nodig om die cijfers en letters te noteren. Als we de rode opdrukken echter vervangen door zwarte op een witte achtergrond, dan daalt de foutenmarge tot 1 procent, waardoor de computertechniek wél verantwoord wordt en 40 à 45 agenten nuttiger werk zouden kunnen doen. Trouwens, voor aanhangers van vrachtwagens zijn de zwart-witte nummerplaten al ingevoerd. Waarom dan niet onmiddellijk hetzelfde doen voor personenwagens?
...

Als we iets automatisch kunnen laten uitvoeren, moeten we daar gebruik van maken. Er bestaat een computertechniek (Optical Character Recognition, OCR) waarmee geflitste nummerplaten digitaal kunnen worden ingelezen, maar omdat rode letters op een witte achtergrond moeilijk herkenbaar zijn, wordt die in België nog niet toegepast. In 14 procent van de gevallen wordt de nummerplaat namelijk niet herkend. Die foutenmarge komt uit interne documenten van politie en parketten. Omdat ze zo groot is, biedt de techniek onvoldoende rechtszekerheid en moeten alle foto's nog worden nagekeken door politiemensen. Er zijn 51 voltijdse werkkrachten nodig om die cijfers en letters te noteren. Als we de rode opdrukken echter vervangen door zwarte op een witte achtergrond, dan daalt de foutenmarge tot 1 procent, waardoor de computertechniek wél verantwoord wordt en 40 à 45 agenten nuttiger werk zouden kunnen doen. Trouwens, voor aanhangers van vrachtwagens zijn de zwart-witte nummerplaten al ingevoerd. Waarom dan niet onmiddellijk hetzelfde doen voor personenwagens? Als dat zo is, pleit ik voor een stuk schuldig. Maar mocht ik staatssecretaris zijn, dan had ik toch al onderzocht of het niet mogelijk was om de kleurenwissel meteen ook op 25 juni te doen. Mijn pleidooi is echter geen verwijt, wel een signalement en een aanbod om daar mee werk van te maken. Zeker. We moeten duidelijk maken dat wie met een afgesleten nummerplaat rijdt een overtreding begaat. En benadrukken dat je oude nummerplaten gratis kunt omruilen. Twee jaar geleden heeft de vorige regering beslist om het in dit dossier te houden bij de omkering van de cijfers en letters, en nog niet over te stappen naar het Europese model met zwarte letters op een witte of gele achtergrond. Het Europese formaat is groter en dus duurder. Omdat de overheid in tegenstelling tot vroeger nu gratis nummerplaten aflevert, zou zij de kosten van de omslag dragen. Dat vond men twee jaar geleden niet opportuun. Het enige wat ik doe, is die beslissing uitvoeren. Waarschijnlijk zegt elke kleurenspecialist dat zwart op wit beter leesbaar is dan rood, en zwart op geel zelfs nog beter. Maar dat nummerplaten onleesbaar zijn, komt grotendeels ook doordat ze versleten zijn: afgebleekt door zon of carwash, te vaak doorboord door ze van het ene op het andere voertuig te schroeven. De slijtage en de leesbaarheid worden gecheckt bij wegcontroles en bij de autokeuring, maar daar passeren natuurlijk niet álle voertuigen. Blijkbaar weten te weinig mensen dat ze gratis een duplicaat van hun nummerplaat kunnen krijgen. Volgens mijn cijfers is de foutenmarge trouwens niet 14 maar 10 procent, maar dat is niet van zo'n groot belang: finaal moet ze tot nul worden herleid. De aandacht is nu op het probleem gevestigd. Samen met de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) onderzoeken we de administratieve en financiële gevolgen van de operatie, maar we gaan ervan uit dat de eerste nummerplaat van een nieuw, op het Europees geïnspireerde model in 2010 in gebruik wordt genomen. Of we mondjesmaat alle nummerplaten terugroepen of alleen de nieuw afgeleverde aan de nieuwe vereisten moeten voldoen, dat weten we nog niet. Als we iets automatisch kunnen laten uitvoeren, moeten we daar gebruik van maken. Er bestaat een computertechniek (Optical Character Recognition, OCR) waarmee geflitste nummerplaten digitaal kunnen worden ingelezen, maar omdat rode letters op een witte achtergrond moeilijk herkenbaar zijn, wordt die in België nog niet toegepast. In 14 procent van de gevallen wordt de nummerplaat namelijk niet herkend. Die foutenmarge komt uit interne documenten van politie en parketten. Omdat ze zo groot is, biedt de techniek onvoldoende rechtszekerheid en moeten alle foto's nog worden nagekeken door politiemensen. Er zijn 51 voltijdse werkkrachten nodig om die cijfers en letters te noteren. Als we de rode opdrukken echter vervangen door zwarte op een witte achtergrond, dan daalt de foutenmarge tot 1 procent, waardoor de computertechniek wél verantwoord wordt en 40 à 45 agenten nuttiger werk zouden kunnen doen. Trouwens, voor aanhangers van vrachtwagens zijn de zwart-witte nummerplaten al ingevoerd. Waarom dan niet onmiddellijk hetzelfde doen voor personenwagens? Als dat zo is, pleit ik voor een stuk schuldig. Maar mocht ik staatssecretaris zijn, dan had ik toch al onderzocht of het niet mogelijk was om de kleurenwissel meteen ook op 25 juni te doen. Mijn pleidooi is echter geen verwijt, wel een signalement en een aanbod om daar mee werk van te maken. Zeker. We moeten duidelijk maken dat wie met een afgesleten nummerplaat rijdt een overtreding begaat. En benadrukken dat je oude nummerplaten gratis kunt omruilen. Twee jaar geleden heeft de vorige regering beslist om het in dit dossier te houden bij de omkering van de cijfers en letters, en nog niet over te stappen naar het Europese model met zwarte letters op een witte of gele achtergrond. Het Europese formaat is groter en dus duurder. Omdat de overheid in tegenstelling tot vroeger nu gratis nummerplaten aflevert, zou zij de kosten van de omslag dragen. Dat vond men twee jaar geleden niet opportuun. Het enige wat ik doe, is die beslissing uitvoeren. Waarschijnlijk zegt elke kleurenspecialist dat zwart op wit beter leesbaar is dan rood, en zwart op geel zelfs nog beter. Maar dat nummerplaten onleesbaar zijn, komt grotendeels ook doordat ze versleten zijn: afgebleekt door zon of carwash, te vaak doorboord door ze van het ene op het andere voertuig te schroeven. De slijtage en de leesbaarheid worden gecheckt bij wegcontroles en bij de autokeuring, maar daar passeren natuurlijk niet álle voertuigen. Blijkbaar weten te weinig mensen dat ze gratis een duplicaat van hun nummerplaat kunnen krijgen. Volgens mijn cijfers is de foutenmarge trouwens niet 14 maar 10 procent, maar dat is niet van zo'n groot belang: finaal moet ze tot nul worden herleid. De aandacht is nu op het probleem gevestigd. Samen met de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) onderzoeken we de administratieve en financiële gevolgen van de operatie, maar we gaan ervan uit dat de eerste nummerplaat van een nieuw, op het Europees geïnspireerde model in 2010 in gebruik wordt genomen. Of we mondjesmaat alle nummerplaten terugroepen of alleen de nieuw afgeleverde aan de nieuwe vereisten moeten voldoen, dat weten we nog niet. opgetekend door jan jagers