De traagheid van kranten op papier.

Vele uitgevers en journalisten verzetten zich angstvallig tegen een online editie van een krant die verschijnt voor tien uur ’s ochtends. Zo verschijnt de Gazet van Antwerpen online in de voormiddag, terwijl de krant in bepaalde kiosken al rond middernacht te koop is. De laatste editie verschijnt na drie uur ’s nachts. Uw Knack daarentegen is sinds kort voor de abonnees op de site van Knack beschikbaar vanaf 24 uur. De online editie van de Financieel Economische Tijd ( Tijd Express) loopt al om drie uur ’s nachts bij de digitale abonnee binnen, maar dan alleen bij de al betalende papierabonnee en dan nog alleen via elektronische post. Geen website. Geen toegiften. De kans dat een online editie toegevoegde waarde biedt, missen de conservatieve perslui blijkbaar graag.

Groot was dan ook de verrassing, toen een doorgaans bijzonder conservatieve krant zoals de Dallas Morning News besloot om een artikel over de beruchte Oklahoma-bom voor één keer niet bij te houden voor de papieren editie. Blijkbaar ging men er van uit dat de beste tactiek bestaat uit het combineren van oude en nieuwe media.

Hoewel de meeste persbedrijven wel beseffen dat de enige echte publiekstrekker eigenlijk het tot op de minuut aanbieden van verse informatie is, wenst niemand er echt mee te beginnen. Het is echter wel een manier om te bewijzen hoe goed de eigen journalisten zijn, want telexen overschrijven kan iedere inktkoelie. De angst om de advertentie-inkomsten van de papieren editie in de weegschaal te leggen en de online-uitdaging aan te gaan is immers veel te groot.

De adjunct-hoofdredacteur nieuwe media bij de Dallas Morning News, Dale Peskin, gaf een duidelijke verklaring voor zijn aanpak. ?We zitten in de business van het aanbieden van nieuws en informatie op het moment dat die het het meest waardevol is.?

Het enthousiasme op de redactie in Dallas was trouwens groot. De scoop was niet weggegeven, maar de Dallas Morning News had hem via elektronische weg gewoon nog sneller gebracht. In België preken Jan Lamers van de Financieel Economische Tijd en Peter Baert van Het Belang van Limburg al jaren dat uitgevers die denken dat ze als kernactiviteit nog steeds papier bedrukken, hun eigen doodvonnis tekenen. Toch wagen ook zij zich nog niet aan dergelijke stunts. Waarmee meteen gezegd is dat het elektronisch uitgeven in Vlaanderen nog niet rijp genoeg is om de realiteit te onderkennen.

Volgens een Amerikaanse studie helaas houdt geen enkele Vlaamse faculteit zich met dergelijke essentiële mediavraagstukken bezig , geeft amper 19 procent van de uitgevers sporadisch online een scoopje weg. Professor Steven Ross en pr-man Don Middleberg stelden zelfs vast dat 63 procent nooit sneller is dan de papieren editie.

http://www.dallasnews.com

Scoops online : risicogedrag, kannibalisme of ideale reclame ?

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content