Drie lage-emissiezones heeft ons land al: Gent, Antwerpen en Brussel. De regels voor die zones zijn gebaseerd op de EURO-norm van uw vierwieler: hoe ouder en vervuilender die is, hoe lager de EURO-norm en hoe minder snel u tot een zone toegelaten wordt.
...

Drie lage-emissiezones heeft ons land al: Gent, Antwerpen en Brussel. De regels voor die zones zijn gebaseerd op de EURO-norm van uw vierwieler: hoe ouder en vervuilender die is, hoe lager de EURO-norm en hoe minder snel u tot een zone toegelaten wordt. Oldtimers hebben - u raadt het al - een lage EURO-norm. Ze mogen alleen door lage-emissiezones tuffen als ze ouder zijn dan veertig jaar, vanwege hun 'historische erfgoedwaarde'. Eigenaars van andere klassiekers hebben drie opties: toegang tegen betaling, een andere bestemming kiezen of... een elektrische motor installeren. Wil met Monceau Automobiles elektrische oldtimers bouwen'Heel wat mensen houden van de look van oldtimers, maar hebben moeite met het intensieve onderhoud of de ecologische voetafdruk', zegt Roel Pollen. 'Daarom kiezen ze uiteindelijk vaak voor een nieuwe auto. Toen ik een paar jaar geleden op zoek ging naar een manier om mijn oldtimer elektrisch aan te drijven, botste ik op enkele gelijkgestemde zielen. Onze gesprekken werden plannen, en in 2019 besloten we die waar te maken.' Samen met twee vennoten werkt Roel nu hard aan de lancering van Monceau Automobiles, de eerste Belgische garage die zich specialiseert in het bouwen van elektrisch aangedreven oldtimers. Trots toont Roel het interieur van een omgebouwde Mercedes. 'We hebben de motor in deze auto volledig zelf ontworpen. In mei zou hij op punt moeten staan, klaar voor een testrit.' Analoge snelheidsmeters, klassieke drukknoppen, niets verraadt dat deze wagen elektrisch rijdt. 'Als oldtimerfanaat wil ik niet dat mijn dashboard er als een flipperkast uitziet. Bij deze Mercedes is het uiterlijk precies zoals vroeger gebleven. Ik kan niet wachten om de blik van de politieagenten te zien wanneer ik er een lage-emissiezone mee inrijd.' Brachten als eerste Belgen een elektrische oldtimer in het verkeerDeze Mazda MX-5 uit 1994 is de eerste officieel goedgekeurde elektrische oldtimer van ons land. Hij werd gebouwd in de garage van de familie De Craemer. Vader Renaat en zijn zoon Klaas, allebei ingenieur, begonnen in 2012 aan het project. 'Het was geen eenvoudige opdracht. Zeker niet omdat we de motor zelf ontworpen hebben. Het heeft ons in totaal vier jaar gekost. Gelukkig waren we met z'n tweeën, anders hadden we het misschien opgegeven.' De Mazda was niet het eerste project van het tweetal. 'We hadden ook al een elektrische gocart gemaakt. Maar een oldtimer is toch andere koek. Die moet technisch en esthetisch in orde zijn. Autoliefhebbers kijken niet alleen onder je motorkap, ze letten ook op andere details, zoals het interieur en het koetswerk.' Toestemming krijgen om met de e-Mazda de weg op te mogen, bleek niet eenvoudig. 'Een oldtimer op elektriciteit? Dat was in 2016 nog niet gezien in België. Maar nadat we een berg papierwerk hadden afgehandeld, tests in binnen- en buitenland hadden afgewerkt en een handvol keuringen en validatieprocedures hadden doorstaan, kregen we groen licht.' Rijdt met een elektrisch aangedreven Volkswagen Karmann GhiaDe oranje Volkswagen Karmann Ghia uit 1970 glijdt geluidloos door de velden. Achter het stuur zit Koen Schrever. 'Deze auto is een idee van mijn zoon Toon', zegt hij met zichtbare trots. 'Hij is industrieel ingenieur. De Karmann was zijn eindwerk. Zijn professoren vonden het een ambitieus project. Maar toen hij hem presenteerde, gaven ze hem grote onderscheiding.' Een oldtimerfanaat is Koen niet, maar hij was erg gecharmeerd door de manier waarop zijn zoon de Volkswagen nieuw leven inblies. 'Voor mij zat er een mooi ecologisch kantje aan dit project. De vervuilende motor werd vervangen door een milieuvriendelijk exemplaar dat bovendien samengesteld is uit gerecycleerde onderdelen van defecte Tesla's.' De kleine Volkswagen laat niemand onberoerd: Koen en zijn zoon kregen al heel wat reacties. 'Maar de eerste autokeuring was het meest memorabel', grinnikt hij. 'Toen zijn letterlijk alle controleurs gestopt met werken om, één voor één, achter het stuur van ons autootje te kruipen. Een oldtimer op elektriciteit? Dat hadden ze nog nooit gezien!'