BART VAN LOO OVER DE MENS ACHTER DE SCHRIJVER

Moet een lezer de schrijver wegdenken? Ik vind van niet. Hoe meer ik weet over de algemeen historische of persoonlijke achtergrond van de auteur, hoe intenser mijn leeservaring. Wanneer ik werkelijk in de ban raak van een oeuvre of van een schrijver maakt zich een gulzige weetgierigheid van mij meester. Als je iemand graag ziet, peil je toch ook naar culinaire voorkeuren, zowel essentiële als banale levenservaringen en mysterieuze familiegeheimen? In de literatuur is dat niet anders.
...

Moet een lezer de schrijver wegdenken? Ik vind van niet. Hoe meer ik weet over de algemeen historische of persoonlijke achtergrond van de auteur, hoe intenser mijn leeservaring. Wanneer ik werkelijk in de ban raak van een oeuvre of van een schrijver maakt zich een gulzige weetgierigheid van mij meester. Als je iemand graag ziet, peil je toch ook naar culinaire voorkeuren, zowel essentiële als banale levenservaringen en mysterieuze familiegeheimen? In de literatuur is dat niet anders. BLOGS.KNACK.BE/VANLOO Het is duidelijk dat 'de economische crisis' Obama electoraal helpt. Democraten kunnen aanknopen bij de traditie van Franklin Delano Roosevelt die in de jaren dertig de depressie met succes te lijf ging. Roosevelt bouwde toen een politieke coalitie die nog altijd de basis is van de Democratische Partij. De Democraten kunnen McCain afschilderen als een eigentijdse Herbert Hoover die blind is voor de crisis. Toen de beurs in 1929 instortte, deed Hoover niets. Prosperity is around the corner , zei hij. Ideologisch waren Republikeinen altijd voor weinig toezicht op financiële markten. Daarvoor betaalt McCain nu een prijs. Veel hangt af hoe de crisis met zakenbanken verder gaat. Is het een aardschok of een shake-out? Heeft het een effect voor de beurs van de gewone man? De federale regering lijkt van plan de crisis aan te grijpen voor de oprichting van een speciaal agentschap - een Resolution Trust Fund - dat de 'slechte aandelen' bij zakenbanken en verzekeringsmaatschappijen weghaalt en geleidelijk probeert te verkopen tegen lage prijzen. Daarmee wordt de balans van zakenbanken en verzekeraars weer opgeschoond en kunnen ze met vertrouwen kredieten geven. Begin deze week zat een Vlaamse intendant tegenover mij te broeden op de media waarin hij zijn programma zou aankondigen. De klassieke magazines hadden het vorig seizoen minder goed gedaan dan verwacht, en hij vroeg zich af of hij niet naar meer populaire magazines moest stappen. Extremer dan wat het Royal Opera House (ROH) in Londen deze maand gedaan heeft kan hij al niet gaan. Daar zijn ze namelijkscheep gegaan met 'The Sun' , de sensatiekrant waar je als lezer op pagina drie elke dag door een slechts in sterambities geklede dame zaadvragend wordt aangekeken. Vlaanderen heeft niet echt een equivalent, maar het zou zijn alsof de Munt zou adverteren in 'Dag Allemaal' . Daar zouden ze dan in elk geval eens iets anders hebben om over te schrijven. Het ROH verkocht alle 2200 tickets voor het openingsconcert van 8 september, een opvoering van Don Giovanni , exclusief aan lezers van 'The Sun' voor... 11 tot 45 euro. Gewoonlijk kosten de duurste plaatsen bijna 300 euro per stuk. Een poging, misschien, om nieuwe bevolkingslagen aan te spreken, en zeker een goede pr-stunt. BLOGS.KNACK.BE/DISSONANT