De puinhoop in het leegstaande pand Cinema Roma in Borgerhout vormt een uitstekend decor voor De Karamazovs, waarmee Blauw Vier (in samenwerking met deSingel, Villanella, De Warande) mikt op een publiek vanaf 14 jaar. Uitgangspunt is De gebroeders Karamazov, de laatste en wellicht beste roman van de Rus Fjodor Dostojevski (1821-1881). Niet zozeer de vadermoord staat in de theaterbewerking centraal, maar de vraag naar de verantwoorde...

De puinhoop in het leegstaande pand Cinema Roma in Borgerhout vormt een uitstekend decor voor De Karamazovs, waarmee Blauw Vier (in samenwerking met deSingel, Villanella, De Warande) mikt op een publiek vanaf 14 jaar. Uitgangspunt is De gebroeders Karamazov, de laatste en wellicht beste roman van de Rus Fjodor Dostojevski (1821-1881). Niet zozeer de vadermoord staat in de theaterbewerking centraal, maar de vraag naar de verantwoordelijkheid en de onzekerheid over de waarheid. De traditioneel gelovige Aljoscha, de vooral fysiek gedreven Dimitri en de progressief denkende Ivan zijn elementen in het klimaat van verregaande onzekerheid dat zich van de familie, symbool voor een hele staat, meester maakt. Blauw Vier ziet dan ook in dit "klassiek" gegeven een duidelijke overeenkomst met de weinig geruststellende stand van zaken in het huidige Rusland. Vandaar ook dat de productie voorlopig enkel gespeeld wordt in een zaal "indrukwekkend door haar vergane glorie". Na Borgerhout komt De Karamazovs in Gent (in samenwerking met De Kopergietery) in de eveneens "afgedankte" Cinema Capitole. De gedurfde aanpak wordt ingevuld door een tienkoppige cast, artistiek niet altijd op hetzelfde niveau, maar toch van die aard dat de visie van het regisseursduo Jo Roets en Jur vander Lecq overeind blijft. De voorstelling is licht verteerbaar. Er hangt wat spanning in de lucht en er zijn de vele liefdesperikelen van onder meer Dimitri (Dimitri Duquennoy) in een spektakel vol beweging en muziek. Geen lange, diepgaande dialogen maar vooral uiterlijke, vaak komische handelingen waarin woorden tot het strikt noodzakelijke beperkt kunnen worden. De akoestiek van de ongewone locatie levert wel eens moeilijkheden op inzake verstaanbaarheid, maar globaal genomen is De Karamazovs een geslaagd experiment. Waar Blauw Vier in vorige producties uitstekend het effect van de dubbele bodem hanteerde en het theatermaken zelf vaak parodieerde, wordt in De Karamazovs de nadruk gelegd op de symbolische waarde van ruimte, gebaren en beweging. Dit veronderstelt een volgehouden ritme dat er bij de première nog niet was. Maar het is verheugend te constateren dat Blauw Vier een nieuw seizoen begint in een geest van vernieuwing. Tot 25/9 in Cinema Roma, Prins Leopoldstraat 5, Borgerhout; op 6, 8 en 9/10 in Cinema Capitole, Graaf van Vlaanderenplein, Gent. Info: 03/230.81.91 (Blauw Vier).Roger Arteel