‘Veel leuker dan alleen thuis zitten’

Steven Eysermans: 'In het polderdorp Lillo was het overdreven. Het dorp was een festivalweide geworden.' © Nicolas Maeterlinck/BelgaImage

Volgens Steven Eysermans is de hype rond Pokémon Go nog lang niet voorbij.

Steven Eysermans (moderator Facebookgroep Pokémon Go België Vlaanderen): Het doel van het spel is om zo veel mogelijk Pokémon te vangen. Dat zijn kleine, getekende wezentjes die op het scherm van je smartphone bovenop de echte wereld worden geprojecteerd. Jouw Pokémon vormen een soort privéleger waarmee je tegen andere spelers kan vechten. Zelf heb ik 130 van de 142 exemplaren, waaronder een zeldzame Dragonite. Zo’n moeilijk te vinden exemplaar kun je op twee manieren te pakken krijgen. Je moet of veel geluk hebben bij het vangen of hem zelf kweken, door opdrachten uit te voeren waar je in de app punten voor krijgt.

Tijdens de zomer was Pokémon een enorme hype. Is de rage nu voorbij?

Eysermans: Dat denk ik niet. Onze Facebookgroep telt bijna 4000 leden, en elke week komen er nog tweehonderd bij. Ook op de hotspots – de plekken waar je veel Pokémon vindt – blijft het erg druk.

Dat Pokémon Go zo populair is, komt omdat het een sociaal spel is. Je leert voortdurend nieuwe mensen kennen en hebt direct iets om over te praten: ‘Welke Pokémon heb jij? Wat is de raarste plek waar je er een hebt gevangen?’ Dankzij de app ben ik op plaatsen geweest waar ik anders niet zou komen: in de polders, Brussel-stad en het kleinste dorp in Limburg. Pokémon Go vult een gat in de markt. Een spel waarvoor je buitenkomt en andere mensen ziet, is zoveel leuker dan thuis voor je computerscherm te zitten.

Een van die hotspots was het polderdorp Lillo dat met erg veel overlast kreeg af te rekenen. Waarom waren er zoveel Pokémon in Lillo?

Eysermans: Dat heeft te maken met het terrein. Aan het water vind je Pokémon die bij dat element horen, net zoals er Pokémon bestaan die gelinkt zijn aan elektriciteit. De nabijheid van de haven en de elektriciteitscentrale van Doel maakte Lillo interessant. Waar veel spelers zijn, verschijnen nog meer Pokémon, dus dat effect versterkte zichzelf.

In Lillo was het inderdaad overdreven: dat kleine dorp was een festivalweide geworden. Toen er een avondklok werd ingesteld, verminderde de drukte. Momenteel zijn het Warandepark in Brussel of het Oorlogsmuseum in Halen populair.

Is het spelletje duur?

Eysermans: De basisversie is gratis. Je kan in de app opties aankopen waardoor je sneller vooruitgaat, maar iedereen is vrij om dat te doen. Zelf heb ik er 25 euro aan besteed. Voor alle plezier dat ik al aan Pokémon Go heb beleefd, vind ik dat weinig geld.

Bedrijven of winkels kunnen tegen betaling Pokémon lokken, wat spelers aantrekt. In de Antwerpse Kammenstraat liep dat bijna uit de hand.

Eysermans: Toch viel dat evenement tegen. Er zaten veel Pokémon, maar geen zeldzame, zoals was aangekondigd. Ik heb de indruk dat die commerciële evenementen niet goed worden voorbereid. Ook in de Zoo van Antwerpen hield men een Pokéjacht, om vervolgens vast te stellen dat de gsm-netwerken de toeloop niet aankonden.

Tekst JEF VAN BAELEN

‘De commerciële evenementen waar op Pokémon wordt gejaagd, zijn niet goed voorbereid.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content