Of hoe de Antwerpenaren ondanks de werken een verkeersinfarct vermijden.

INFO : www.delijn.be, Grote Hondstraat 58, 2018 Antwerpen, 03 218 14 11

www.nmbs.be, 02 528 28 28 of 02 555 25 55

www.werkenantwerpen.be, Rooseveltplaats 1, 2000 Antwerpen, 0800 302 01

De werken aan de Leien en de Ring maken van Antwerpen geen eiland, van isolement is geen sprake. Eind augustus startte in Antwerpen het Minder hinderplan, een reeks maatregelen die de stad aan de Schelde bereikbaar moesten houden.

De Lijn

Voor de werken kreeg Antwerpen een aantal nieuwe buslijnen. Vaak gaat het om lijnen die de park & ride-zones aan op- en afritten van snelwegen aandoen. Stadslijnen 1 en 13 verbinden de noordelijke campussen (Ufsia), met de Plantijn Hogeschool in het centrum, en de Karel de Grote-Hogeschool op het Zuid. Bus 1 rijdt zelfs door tot de universiteitscampussen van de UIA in Wilrijk. Voor de doorsneestudent die elke dag pendelt tussen zijn woonplaats en de campus, kan een Buzzy Pazz nuttig zijn. Voor 149.90 euro mag je een heel jaar met De Lijn rijden.

NMBS

Het Centraal Station, de stations Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Zuid liggen ideaal voor de studentenwijken. Er zijn ook goede overstapverbindingen met De Lijn.

In het kader van het Minder hinderplan laat de NMBS meer en langere treinen rijden en biedt ze pendelaars alternatieven aan, zoals de nieuwe stopplaats Wolfstee aan de Herentalse kanaalzone.

Voor studenten die goedkoper willen reizen, bestaat er al jaren de Campuskaart. Daarmee kun je in 49 dagen tien trajecten afleggen. De prijs varieert per kilometer, maar hij kan tot een derde lager liggen dan die van de Go Pass.

Spoor je meer dan vier keer per week, dan is de Schooltreinkaart goedkoper.

Fietsers

Omdat de fietsers niet het slachtoffer zouden worden van de werken, gingen het stadsbestuur en de Fietsersbond vijf jaar geleden rond de tafel zitten. Er werd toen een fietsroutenetwerk uitgetekend door de binnenstad, alle districten en de randgemeenten. Het oorspronkelijke netwerk werd geactualiseerd, waardoor negen lange routes ontstonden, die samenvloeien in het hart van de stad. Ze vertrekken vanuit de Rupelstreek (Boom en Niel) of Oost-Vlaanderen (Temse en Sint-Niklaas) en reiken tot bijna aan de Nederlandse grens (Brecht en Kapellen).

‘Voor de veiligheid installeerden we 1050 fietsenstallingen, meestal in de buurt van stations’, verzekert het Minder-hindercontactpunt.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content