Big Budget Kampioenen blijven de norm.

Wie dacht dat Hollywood na ?Waterworld? waarvan de kosten geraamd worden op 175 miljoen dollar de kraan zou dichtdraaien, verkeert nog altijd in de waan dat er in Tinseltown rationele geesten aan het roer staan. De trend om almaar duurdere films te maken, zet zich hardnekkig door. ?WILL THINKING BIG SINK HOLLYWOOD ??, zo luidde de alarmkreet in het vakblad Variety. Voor volgende zomer worden immers een hoop superproducties aangekondigd met een budget van rond de tachtig miljoen dollar, en iedere insider weet dat zo’n voorzichtige raming doorgaans met tientallen miljoenen wordt overschreden en dat de kansen om de investering te recupereren erg gering zijn.

Verschillende factoren zorgen ervoor dat de productiekosten van een gemiddelde Hollywoodfilm hoe langer hoe meer de pan uit rijzen : grotere salarissen voor de hebzuchtige sterren, special effects die de vorige moeten overtreffen, koortsachtige post-productie om de film tijdig in de bioscoop te krijgen, almaar grotere marketing- en reclamecampagnes om de investering te ondersteunen. Om de risico’s te verminderen is het niet langer ongebruikelijk dat twee studio’s de kosten delen (wat het geval is voor ?Twister? en ?Starship Troopers?).

Behalve de uit hun voegen scheurende budgetten, dreigt er een ander gevaar : overproductie. De grote studio’s krijgen hun films gewoon niet meer fatsoenlijk uitgebracht. Vooral tijdens de lucratieve zomer is het drummen en moet zelfs een hit na één weekje in de beste zalen al wijken voor een nieuwe productie. Disney heeft er alvast de nodige lessen uit getrokken. Het concern zegt zijn jaarproductie te halveren.

Terwijl Hollywood zijn spendeerdrift niet de baas is, worden de bestseller-lijsten in Los Angeles aangevoerd door de reconstructie van het desastreus beleid van het team dat de Columbia studio bestuurde en de Japanse moedermaatschappij Sony maar liefst drie miljard dollar kostte. ?Hit & Run, how Jon Peters and Peter Guber Took Sony For a Ride in Hollywood?, zo luidt de zelfverklarende titel van het onthullende boek van Nancy Griffin en Kim Masters. In de onsterfelijke woorden van de voorzitter van een rivaliserende studio gaat het om ?the most public screwing in the history of the movie business.?

P.D.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content