Bij De Wereld Draait Door, het Nederlandse praatprogramma van Matthijs van Nieuwkerk, houden ze wel van dure en chique woorden. In het onderdeel Het Groot Nederlands Songboek, een ongegeneerde verwijzing naar het toch iets grotere American Songbook, gaat het programma op zoek naar de beste Nederlandstalige nummers. Vorige week was het geweldige Bijt mijn tong af van Spinvis aan de beurt, maar het zijn meestal klassiekers van muzikanten als Ramses Shaffy, Bram Vermeulen en Frans Halsema die worden bewierookt in de grootst...

Bij De Wereld Draait Door, het Nederlandse praatprogramma van Matthijs van Nieuwkerk, houden ze wel van dure en chique woorden. In het onderdeel Het Groot Nederlands Songboek, een ongegeneerde verwijzing naar het toch iets grotere American Songbook, gaat het programma op zoek naar de beste Nederlandstalige nummers. Vorige week was het geweldige Bijt mijn tong af van Spinvis aan de beurt, maar het zijn meestal klassiekers van muzikanten als Ramses Shaffy, Bram Vermeulen en Frans Halsema die worden bewierookt in de grootste superlatieven die Van Nieuwkerk maar kan verzinnen. In Vlaanderen is het nogal treurig gesteld met de aandacht voor Nederlandstalige muziek. Zelfs Radio 2, een zender waarbij ik spontaan aan schlagerfestivals en lelijke meezingers denk, heeft soms moeite om het quotum voor Nederlandstalige nummers te halen. De aandacht die op Radio 1 gaat naar Vlaamse muzikanten als Buurman, Eva De Roovere en Bazart lijkt ook alleen maar te dienen om de eigen quota te halen. De kwaliteit van hun teksten is meestal literair noch interessant. De programmamakers van Klara lopen wel al jaren het vuur uit hun sloffen om het Franstalige chanson aan hun luisteraars te slijten. In 2011 begon op die zender Chanson met onder andere Bart Van Loo, en zes jaar later loopt nog altijd La Vie est Riguelle, waarin ondertussen Jan Hautekiet en Patrick Riguelle aan de beurt zijn om het Franse chanson te ontdekken. Prachtig allemaal, natuurlijk. Maar waarom zou een soortgelijk programma over Nederlandstalige muziek niet mogelijk zijn? Klara is de beste plek om wars van alle modes de kwaliteit van het Nederlandstalige songbook te wegen, ook al zal daar misschien blijken dat het oeuvre van Will Tura lichter uitvalt dan algemeen gedacht. Waarom lukt dat niet? Vlaamse politici maken zich niet populair onder culturo's door te pleiten voor Nederlandstalige quota op de radio, en programmamakers voelen er misschien weinig voor om zich te outen als een provinciaal die het liefst naar muziek in de eigen taal luistert. Er ligt nochtans een gouden kans. Net zoals Bart Van Loo een goeddraaiende franchise heeft overgehouden aan zijn bijdragen op Klara - hij toert nu door Vlaanderen met een succesvolle monoloog over Napoleon - kan de Nederlandstalige muziek een kaskoe worden voor een andere rasverteller. Om maar iemand te noemen die dat goed zou doen: Pieter Embrechts. Maar als het echt niet anders kan, mag dat programma evengoed door Pat Donnez worden gepresenteerd. Door PETER CASTEELSBij Klara lopen ze al jaren het vuur uit hun sloffen om het Franse chanson te promoten. Waarom niet eens hetzelfde doen met Nederlandstalige muziek?