Er loopt wat verkeerd bij Belgium Online.

Al bij de presentatie van Belgium Online bleek een en ander mis. Tussen de tientallen gastsprekers bleven twee aandeelhouders manifest afwezig : Concentra ( Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen) en Roularta ( Knack, Trends…). Bovendien lieten de organisatoren nogal graag allerlei indrukwekkende namen vallen, die eigenlijk nog helemaal geen diensten aanboden op Belgium Online. Geen enkele spreker kon veel argumenten geven om lid te worden van Belgium Online. De klanten bleven ondanks de gigantische campagne weg. Na het zoveelste crisisberaad besloten de aandeelhouders om de strategie aan te passen en ook consumenten te willen aantrekken. Voor de kmo’s zou er een veilige, snelle en betrouwbare dienst zijn en voor Jan Modaal komt er dus een simpele oplossing. Volgens Paul Callebaut van de groep Rossel ( Le Soir en Vlan) zijn er geen problemen, tenzij van technische aard. Zo zal Le Soir, bijvoorbeeld, de krant online brengen en daarnaast zo snel mogelijk immobiliën en jobadvertenties op Belgium Online plaatsen. Callebaut belooft eveneens het archief van de afgelopen drie jaar Le Soir aan te bieden. Dat neemt echter niet weg dat buiten het gebrek aan inhoud ook de distributie mank loopt. ?Dat is een beroep dat je moet leren,? aldus Callebaut. Gecombineerde distributie via de bladen van de aandeelhouders zoals in de Verenigde Staten zit er voorlopig nog niet in. Een cd-rom bij Knack zou natuurlijk wel een stunt zijn. Met amper 21 contracten en dus betalende klanten lijkt het uitgeverskamp binnen Belgium Online het te halen. Al van in het begin bestaat er een tweestrijd tussen de aanhangers van het aanbieden van Internettoegang en de voorstanders van het pure onafhankelijke informatieaanbod. Zonder informatie sluit geen kat zich aan. De technische problemen belemmeren het aanbod van meer informatie. Bovendien haalden de technische aandeelhouders in tegenstelling tot de uitgevers al wel profijt uit Belgium Online. Ten eerste factureren ze hun diensten en ten tweede trekken ze dankzij dit grootscheepse project plots nieuwe klanten aan. Cimad ( IBM) haalt alleen al aan marketing voordeel winst uit Belgium Online. De 24 miljoen frank die ze er in staken, halen ze er dus ruimschoots uit. Zelfs als Belgium morgen offline gaat.

Belgium. online. be

Belgium Online wil meer informatie geven.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content