Het Quatuor pour la fin du temps van Olivier Messiaen ontstond in buitengewone omstandigheden. Messiaen en de cellist Étienne Pasquier waren sinds 20 juni 1940 krijgsgevangen in Stalag VII...

Het Quatuor pour la fin du temps van Olivier Messiaen ontstond in buitengewone omstandigheden. Messiaen en de cellist Étienne Pasquier waren sinds 20 juni 1940 krijgsgevangen in Stalag VIII-A bij Görlitz, op de huidige grens van Duitsland en Polen. Daar ging het werk in 1941 in première. De titel verwijst niet alleen naar de oorlogsomstandigheden, maar vooral naar de woorden van de Engel van de Apocalyps, die zwoer dat 'er geen tijd meer zal zijn'. Het is in acht delen want, zo zei Messiaen: 'Zeven is het volmaakte getal, de schepping van zes dagen geheiligd door de goddelijke sabbat. De zeven van deze rust strekt zich uit tot in de eeuwigheid en wordt de acht van onwankelbaar licht, van onveranderlijke vrede.' Messiaen verwees in zijn beschrijving van de muziek al naar hemelse kleuren. Multimediakunstenares Anouk De Clercq neemt die mystieke draad weer op in abstracte videobeelden.