Wat hadden vrijmetselaars op het einde van de 18e eeuw toch met muziek? Mozart en Haydn waren logebroeders en het beste orkest van Parijs was dat van de Société olympique, een vrijmetselaa...

Wat hadden vrijmetselaars op het einde van de 18e eeuw toch met muziek? Mozart en Haydn waren logebroeders en het beste orkest van Parijs was dat van de Société olympique, een vrijmetselaarsloge. De verklaring: de harmonie van de klanken die het inwijdingsritueel regelen staat voor de harmonie van de geesten. Logebroeders zijn op elkaar 'afgestemd'. Aan de vooravond van de revolutie van 1789 waren zij op zoek naar de 'perfecte harmonie'. Veel leden van de Société zouden tijdens de revolutie emigreren, maar heel wat van hen sloten zich aan bij het Corps de Musique de la Garde nationale en werden daarna leraar aan het Conservatoire national. Zo ook Henri-Joseph Rigel, een altviolist-componist van Duitse afkomst. Van hem brengt Le Concert de la Loge onder leiding van Julien Chauvin in Gent een symfonie, naast drie werken van de beroemdste gastcomponist van de Société, Joseph Haydn.