De achtergrond van Giacomo Puccini's Tosca is politiek: er is geen paus in Rome en de stad is een speelbal tussen republikeins-napoleontische en royalistisch-Napolitaans...

De achtergrond van Giacomo Puccini's Tosca is politiek: er is geen paus in Rome en de stad is een speelbal tussen republikeins-napoleontische en royalistisch-Napolitaanse krachten. Door dat politieke vacuüm floreert de machtswellust. In de persoon van de politiechef Scarpia is die gemengd met bigotterie en seksueel sadisme. De nieuwe productie van de opera in de Munt neemt 'de vrees voor God als een middel tot politieke overheersing' als uitgangspunt. Maar Puccini is meer een manipulator van emoties dan een politiek historicus. En dus staan de grote gevoelens op de voorgrond. Passie, heldenmoed en ja, ook sadisme. Misschien ook een zekere naïviteit: kan Tosca werkelijk geloven dat iemand als Scarpia haar minnaar Cavaradossi níét zou laten executeren? Ook nu nog wint macht het meestal van onschuld.