Patricia Kopatsjinskaja, 'Patkop' voor vriend en vijand, is ongetwijfeld de avontuurlijkste violiste van haar generatie. Wie nog eens haar buitengewone veelzijdigheid en virtuositeit wi...

Patricia Kopatsjinskaja, 'Patkop' voor vriend en vijand, is ongetwijfeld de avontuurlijkste violiste van haar generatie. Wie nog eens haar buitengewone veelzijdigheid en virtuositeit wil bewonderen, kan terecht bij een cd ( Plaisirs illuminés) waarop zij samen met celliste Sol Gabetta en het kamerorkest Camerata Bern een nieuw dubbelconcerto van de jonge Spaanse componist Francisco Coll uitvoert, naast onder meer de duizelingwekkende Musica concertante van de onderschatte Hongaar Sándor Veress. Op die cd is ook Patricia's stem te horen, in een Lalulalied van Coll. En dat aspect van het multitalent neemt het voortouw in haar versie van Arnold Schönbergs Pierrot lunaire op een tweede (heel mooi vormgegeven!) cd. Ook in dit Sprechgesang schuwt Patkop het risico van het extremisme niet: haar stem piept, schuurt, krijst door de visioenen van de suïcidale pantomimefiguur.