Aimez-vous Brahms? Onomwonden: ja! Ik hield van Brahms toen ik vijfentwintig was, zoals Simon in de novelle van Françoise Sagan, en de liefde is met de jaren alleen maar dieper ...

Aimez-vous Brahms? Onomwonden: ja! Ik hield van Brahms toen ik vijfentwintig was, zoals Simon in de novelle van Françoise Sagan, en de liefde is met de jaren alleen maar dieper geworden. Als Brahmsliefhebber bevind ik me in het gezelschap van de symbolistische kunstenaar Max Klinger, die een wonderlijke reeks gravures maakte onder de titel Brahmsphantasie en aan wie Brahms zijn Vier ernste Gesänge opdroeg. Dat alles in diens late jaren, toen hij ook zijn sonates voor klarinet arrangeerde voor de altviool. Op dat instrument klinken ze meestal nog melancholischer dan op de klarinet, maar Antoine Tamestit tempert die zwaarmoedigheid samen met Cedric Tiberghien (op een prachtige Bechstein die twee jaar na Brahms' dood werd gebouwd) tot een lichte, transparante weemoed. In twee liederen voegt Mathias Goerne daar kracht aan toe.