Een operazangeres sprak mij van een gepaste afstand aan: 'Zullen we het nog ooit meemaken: tachtig muzikanten in een te kleine orkestbak, duizend hunkerende mensen in de zaal, ...

Een operazangeres sprak mij van een gepaste afstand aan: 'Zullen we het nog ooit meemaken: tachtig muzikanten in een te kleine orkestbak, duizend hunkerende mensen in de zaal, de omstrengeling van een liefdesduet? En wat als het nooit meer mag?' Betweter als ik ben, zocht ik meteen naar hoopvolle oplossingen. Nieuwe vormen van muziektheater, een-op-eenopera's, originele publieksopstellingen, locatietheater met afstandsregeling... 'Ja, maar the real thing?' Ik moest haar gelijk geven: niets kan de opwinding van de operazaal vervangen. Maar hoop doet leven, en ondertussen troosten we ons, zoals Penelope, met de gedachte aan de terugkeer van onze Odysseus. Kijk dus naar Il ritorno d'Ulisse in Patria van Monteverdi vanuit het nationaal theater van Mannheim. U krijgt er een gesprek tussen dirigent en regisseur bij.