SPEAKERS’CORNER

Amazon-baas Jeff Bezos getuigt met zijn aankoop van The Washington Post niet van nostalgie, zegt internetentrepreneur en -docent Peter Hinssen. Hij heeft gewoon de koop van zijn leven gedaan.

Het nieuws sloeg in als een bom: Jeff Bezos, de baas van Amazon, koopt de krant The Washington Post voor 250 miljoen dollar. Dat doet hij niet met geld van Amazon, nee: Jeff koopt het van zijn eigen centen, een privé-investering dus. Waarom koopt de koning van het onlinewinkelen, en een van de iconen van de nieuwe digitale wereld, een papieren relikwie die werd opgericht in 1877? Al gaat het, zoals er onmiddellijk bij werd vermeld, slechts om een verwaarloosbaar deeltje van het fortuin van Jeff Bezos, dat op een slordige 25 miljard dollar wordt geschat.

De mediawereld maakt een totale revolutie door, en dat is nog zacht uitgedrukt. De laatste tien jaar hebben de kranten, magazines en weekbladen het bijzonder lastig gehad. Consumenten worden overspoeld door massa’s gratis informatie online, op hun smartphones en op hun tablets, ze krijgen een ‘overload’ aan content via sociale media, en laten we eerlijk zijn: waarom zou je nog betalen voor een papieren krant die ’s ochtends in je bus valt vol verhalen die je de avond voordien al online hebt gelezen? De krant is ten dode opgeschreven, voorspellen alle nieuwemediagoeroes, en de tijd van de Citizen Kanes is voorgoed voorbij.

Begin dit jaar mocht ik met een groep Vlaamse mediaspelers een trip maken naar New York en San Francisco om de evolutie van de media in de VS te bekijken. En inderdaad, er is een aardverschuiving aan de gang. Er zijn nieuwe spelers opgedoken die de nieuwe generatie digital natives wel kunnen boeien, zoals The Huffington Post, die in 2005 door Arianna Huffington werd opgericht alseen blog. De aandacht van de nieuwe generatie gaat massaal naar het visuele. YouTube is voor de volgende generatie veel belangrijker dan televisie, en iedereen is ervan overtuigd dat de huidige tieners nooit meer geïnteresseerd zullen zijn in een bundel groot papier van 28 bladzijden die elke dag volgens een vast stramien (binnenland, buitenland, economie, sport, weer) wordt afgedrukt. Het format van de krant is naar de haaien, laat dat duidelijk zijn.

Maar wat we in de VS duidelijk merkten, is dat consumenten wel degelijk willen betalen voor informatie. Voor kwalitatieve informatie. Als je vandaag naar The Wall Street Journal of The New York Times kijkt, zie je dat beide kranten meer dan 50 procent van hun inkomsten halen uit digitale abonnementen. Dat zijn lezers die inderdaad niet meer geïnteresseerd zijn in een gedrukt stuk papier, maar die wel bereid zijn om te betalen voor de journalistieke meerwaarde, voor het filteren van informatie, en voor de opinies, argumenten, meningen en standpunten die de kranten en journalisten vertegenwoordigen. Met andere woorden: de krant als format is dood, maar de waarde van kwalitatieve content heeft een fantastische toekomst.

En Bezos begrijpt content. Hij is de grootste verkoper van boeken ter wereld geworden, maar hij verkoopt vandaag meer digitale content dan gedrukte exemplaren. Bezos verstaat als geen ander de waarde van informatie, en hij weet wat consumenten bereid zijn om te betalen voor goede, kwalitatieve content.

Maar Bezos kent ook de consument. Amazon is een fantastische machine die haar klanten tot in het absurde analyseert, die precies weet waar je als consument naar op zoek bent, en die je suggesties geeft die precies in de lijn liggen van je verwachtingen. Amazon weet welk boek je wilt kopen voor je het zelf weet.

Daarom is het niet zo absurd dat Bezos The Washington Post koopt. Een krant die, in vergelijking met The Wall Street Journal, nog maar een fractie van haar digitale potentieel heeft omgezet. Dan zou zijn investering weleens een zeer lucratieve zaak kunnen worden. Bezos is een keiharde zakenman, iemand die altijd op de lange termijn denkt – soms tot grote ergernis van zijn aandeelhouders, omdat hij zijn winst altijd herinvesteert in plaats van ze uit te keren.

Het is misschien een beetje ironisch dat het Nieuwe Geld nu de Oude Media opkoopt, maar het is van alle tijden dat het bezitten van een stuk media als het ultieme powerplay beschouwd wordt. André Leysen redde in 1976 De Standaard, en zelfs Warren Buffett heeft de laatste maanden massaal aandelen van kranten gekocht. Het is zowaar trendy geworden om een ‘gazet’ te kopen. Net zoals het trendy is om met een retrochic Moleskine-notitieboekje rond te lopen in een wereld van smartphones en tablets.

Maar Bezos handelt volgens mij niet uit nostalgie, of uit een nieuwe vorm van mecenaat. Bezos heeft gewoon een schitterende deal gedaan.

Een gazet kopen is even trendy geworden als rondlopen met een retrochic Moleskine-notitieboekje.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content