Vorige week nog was het de beurt aan de app van Bancontact, eind volgende week is er al een alternatief van Sixdots, met meer mogelijkheden trouwens. Intussen wacht Facebook op zijn banklicentie in Ierland, waarmee het alle gebruikers in de EU betalingen kan laten verrichten. Google heeft er al zo een, net als PayPal, en via Square kun je je kredietkaart door een smartphone schuiven en zo betalen. Dit is ook nog maar het begin, daarover is iedereen in de sector het eens. De komende vijf jaar zullen we worden platgeslagen met mogelijkheden om elke rekening met onze telefoon...

Vorige week nog was het de beurt aan de app van Bancontact, eind volgende week is er al een alternatief van Sixdots, met meer mogelijkheden trouwens. Intussen wacht Facebook op zijn banklicentie in Ierland, waarmee het alle gebruikers in de EU betalingen kan laten verrichten. Google heeft er al zo een, net als PayPal, en via Square kun je je kredietkaart door een smartphone schuiven en zo betalen. Dit is ook nog maar het begin, daarover is iedereen in de sector het eens. De komende vijf jaar zullen we worden platgeslagen met mogelijkheden om elke rekening met onze telefoon te betalen. Handig? Zeker. Maar mogelijk ook ontwrichtend voor de financiële sector. 'De digitale revolutie in de media, de muziek- en de reissector, zal zich nu ook in de bankenwereld voltrekken', zegt Dado Van Peteghem van technologieconsultant Dear Media. 'De grote internetspelers zijn op zoek naar sectoren waar de traditionele aanbieders het digitale potentieel nog niet hebben benut.' Na nieuws, muziek (iTunes) en reizen (Airbnb) is het nu dus de beurt aan geld om digitaal te worden verhandeld. 'De banken moeten zich schrap zetten. De klassieke bankrekening zal weliswaar blijven dienen als onderpand van bijvoorbeeld een Google-betaling, maar de bank zelf dreigt louter een verborgen dienstverlener te worden. Zo verliest ze haar contact met de klant, haar merk en de mogelijkheid om andere diensten te verkopen.' 'De inzet is inderdaad groot', bevestigt Gunter Uytterhoeven, hoofd marketing bij BNP Paribas Fortis België en nauw betrokken bij Sixdots. 'Er valt dan ook veel geld mee te verdienen. Internetspelers verdienen hun centen met het verkopen van reclame, maar als consumenten nadien tot de aankoop overgaan, loopt het vaak nog mis. Als de internetspelers echter ook de betaling voor zich kunnen nemen, hebben ze het hele aankoopproces in handen, van de zoekopdracht tot de koop. Met één login.' Op die manier kan online kopen volgens Uytterhoeven pas echt een hoge vlucht nemen. 'Zij kennen het aankoopproces ook beter dan wij', geeft Uytterhoeven toe. 'Maar wij weten dan weer meer af van de betaling, en vooral van de veiligheid die ermee gepaard gaat. Zij de shopervaring, wij de beveiliging, ook van alle informatie die een betaling verklapt over de consument.' Het wordt dus spannend om te zien wie de komende jaren aan het langste eind trekt. Wat echter wel vaststaat, is dat baar geld verdwijnt. 'Belgen zijn kampioenen in onlinebankieren en andere cashloze transacties, maar in winkels en restaurants betalen we wel nog meer met cash dan elders', aldus Uytterhoeven. 'In Zweden gebeurt nog amper 3 procent van zulke betalingen met cash. Ook in Nederland wordt de helft meer digitaal afgerekend dan bij ons. Met alle nieuwe toepassingen moet dat veranderen.' Jelle HennemanDe komende vijf jaar zullen we worden platgeslagen met mogelijkheden om elke rekening met onze telefoon te betalen.