JA

Is het niet vreemd dat een natuurminnende organisatie dieren inzet om het verkeer te remmen?

Op het eerste gezicht lijkt het niet diervriendelijk om het verkeer te remmen met schapen, maar over de veerooster, die ervoor zorgt dat de schapen op het afgebakende stuk blijven, kun je met de wagen alleen stapvoets rijden. Het idee is om op een landelijke autoweg waar je 50 of 70 kilometer per uur mag rijden – een regel waaraan in de praktijk haast niemand zich houdt – een strook van 200 meter af te bakenen met twee mobiele veeroosters, dwars over de weg. Aan weerszijden van de weg zou een dertig- à veertigtal schapen de groene bermen afgrazen. Doordat ze naar believen de weg kunnen oversteken, word je als automobilist fysiek verplicht om te vertragen: je wilt geen schade aan je auto, en je wilt vooral geen schaap doodrijden. Op dit moment loopt het experiment met zes schapen langs een honderd meter lang fiets- en wandelpad in Eeklo. Na een evaluatie hopen we het in het voorjaar van 2009 te realiseren op plattelandswegen in het Pajotten- of Meetjesland, maar we moeten daartoe nog een gemeentebestuur overtuigen en er is een politieverordening voor nodig. Het aantal schapen dat wordt ingezet, is afhankelijk van de grootte van de berm. Gedurende een week zouden ze op dezelfde strook staan, waarna de veeroosters worden verlegd.

Waarom schapen en geen snelheidscamera’s?

Snelheidscamera’s kunnen toch geen bermen begrazen? De doelstelling is meer verkeersveiligheid voor fietsers en wandelaars, maar ook om de mens dichter bij de natuur te brengen. Schapen op de weg, dat creëert een vakantiestemming. En er zijn verschillende praktische voordelen. Er moet minder afval naar de containerparken – het gras verdwijnt in de schapen – en we besparen op omheining, want aan de wegkant van de berm hoeft geen afrastering meer te komen.

Wie is aansprakelijk wanneer een schaap wordt doodgereden?

De verzekeraar van de wagen of de onze? Goede vraag. (lacht) Dat moet ik eens navragen bij onze verzekeringsspecialist.

U vindt de aandacht voor het experiment buiten proportie. Hoezo?

Weinigen zeggen openlijk dat ze ertegen zijn, maar schapen op de weg werken landbouwers en gewone automobilisten ongetwijfeld op de zenuwen. Ik heb sympathie voor Pro Natura, maar we moeten realistisch zijn. Het toepassingsgebied van dit experiment is in Vlaanderen door het compacte wegennet veel te klein. Het experiment roept een vals veiligheidsgevoel op voor wandelaars en fietsers, want niet de hele weg maar slechts een paar honderd meter zou worden afgezet.

Leert de praktijk niet dat vooral controleren en bestraffen Belgen trager doet rijden?

Dat is juist, maar op landbouwwegen zijn meer vaste camera’s niet aan de orde. We kunnen wel het politietoezicht opdrijven. In elk geval, het is misschien een leuke toeristische attractie maar schapen horen in de weide, niet op de rijweg. Open VLD vraagt doeltreffende en infrastructurele ingrepen, geen publiciteitsstunts waarvan achteraf maar weinig wordt gerealiseerd. Om onze wegen veiliger te maken is meer nodig dan een schaap op de rijweg.

NEE

Is het niet vreemd dat een natuurminnende organisatie dieren inzet om het verkeer te remmen?

Op het eerste gezicht lijkt het niet diervriendelijk om het verkeer te remmen met schapen, maar over de veerooster, die ervoor zorgt dat de schapen op het afgebakende stuk blijven, kun je met de wagen alleen stapvoets rijden. Het idee is om op een landelijke autoweg waar je 50 of 70 kilometer per uur mag rijden – een regel waaraan in de praktijk haast niemand zich houdt – een strook van 200 meter af te bakenen met twee mobiele veeroosters, dwars over de weg. Aan weerszijden van de weg zou een dertig- à veertigtal schapen de groene bermen afgrazen. Doordat ze naar believen de weg kunnen oversteken, word je als automobilist fysiek verplicht om te vertragen: je wilt geen schade aan je auto, en je wilt vooral geen schaap doodrijden. Op dit moment loopt het experiment met zes schapen langs een honderd meter lang fiets- en wandelpad in Eeklo. Na een evaluatie hopen we het in het voorjaar van 2009 te realiseren op plattelandswegen in het Pajotten- of Meetjesland, maar we moeten daartoe nog een gemeentebestuur overtuigen en er is een politieverordening voor nodig. Het aantal schapen dat wordt ingezet, is afhankelijk van de grootte van de berm. Gedurende een week zouden ze op dezelfde strook staan, waarna de veeroosters worden verlegd.

Waarom schapen en geen snelheidscamera’s?

Snelheidscamera’s kunnen toch geen bermen begrazen? De doelstelling is meer verkeersveiligheid voor fietsers en wandelaars, maar ook om de mens dichter bij de natuur te brengen. Schapen op de weg, dat creëert een vakantiestemming. En er zijn verschillende praktische voordelen. Er moet minder afval naar de containerparken – het gras verdwijnt in de schapen – en we besparen op omheining, want aan de wegkant van de berm hoeft geen afrastering meer te komen.

Wie is aansprakelijk wanneer een schaap wordt doodgereden?

De verzekeraar van de wagen of de onze? Goede vraag. (lacht) Dat moet ik eens navragen bij onze verzekeringsspecialist.

U vindt de aandacht voor het experiment buiten proportie. Hoezo?

Weinigen zeggen openlijk dat ze ertegen zijn, maar schapen op de weg werken landbouwers en gewone automobilisten ongetwijfeld op de zenuwen. Ik heb sympathie voor Pro Natura, maar we moeten realistisch zijn. Het toepassingsgebied van dit experiment is in Vlaanderen door het compacte wegennet veel te klein. Het experiment roept een vals veiligheidsgevoel op voor wandelaars en fietsers, want niet de hele weg maar slechts een paar honderd meter zou worden afgezet.

Leert de praktijk niet dat vooral controleren en bestraffen Belgen trager doet rijden?

Dat is juist, maar op landbouwwegen zijn meer vaste camera’s niet aan de orde. We kunnen wel het politietoezicht opdrijven. In elk geval, het is misschien een leuke toeristische attractie maar schapen horen in de weide, niet op de rijweg. Open VLD vraagt doeltreffende en infrastructurele ingrepen, geen publiciteitsstunts waarvan achteraf maar weinig wordt gerealiseerd. Om onze wegen veiliger te maken is meer nodig dan een schaap op de rijweg.

opgetekend door jan jagers

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content