Eén maatregel die na de laatste stembusgang zeker aangepast wordt, is de jobkorting. Het getuigt van moed dat niet alle partijen meeheulden met het liberale voorstel om de jobkorting te verdubbelen. Die 710 miljoen euro kunnen inderdaad beter worden besteed. Vraag is of de nieuwe voorgestelde maatregelen -zoals een Vlaamse kinderbijslag of een hospitalisatieverzekering – de beste keuze zijn: solidair met gezinnen met kinderen, die zeker niet allemaal deze extra nodig hebben? Ook voor de hospitalisatieverzekering zijn er wellicht betere alternatieven.

Zouden we niet beter resoluut kiezen voor de werkende Vlaming, die ernstig ziek geworden is, die oud geworden is, die gaat werken met de zorg voor zijn gehandicapt kind? Zou het niet nuttiger en sociaal doelmatiger zijn te kiezen voor een rustoordverzekering (langdurige zorg met hoge kosten), eerder dan voor een hospitalisatieverzekering (zorg van korte duur)?

Aan de genezing en de zorg van zieke personen besteedt België jaarlijks 22 miljard euro. En toch slagen we er niet in om het ‘korte verblijf’ in een ziekenhuis betaalbaar te houden! De premies van de bestaande verzekeringen dienen om de supplementen te betalen van hoofdzakelijk geneesheren die in een eenpersoonskamer de conventietarieven niet hoeven te eerbiedigen, en aldus de ondergefinancierde ziekenhuizen mee helpen financieren. De Vlaamse hospitalisatieverzekering wordt wellicht beperkt tot tweepersoonskamers, maar zouden we niet beter rechtstreeks de werkingskosten van de ziekenhuizen financieren? De gemiddelde kosten van een ziekenhuisverblijf zijn evenwel slechts een fractie van wat ouderen maandelijks, gedurende jaren, moeten betalen voor hun verzorging in een rustoord.

Die 710 miljoen euro kan ook beter worden besteed om extra werkgelegenheid te creëren in de zorgsector. De wachtlijsten van personen met een handicap oplossen, geeft werk aan 10.000 hulpverleners. In de zorg thuis is tegen 2014 een stijging van 21,6 procent van de ingezette mankracht nodig – een bijkomend budget van 135,9 miljoen euro of extra banen voor 3400 mensen. Ondersteuning thuis van zieke, oudere gehandicapten vereisen samen 170 miljoen euro, of een verzekerde tewerkstelling voor 2300 medewerkers.

De demografische evolutie tegen 2014 vereist 12.500 extra plaatsen of 125 rustoorden van 100 bedden, goed voor minstens 6250 medewerkers.

In 2002 was de tegemoetkoming van de zorgverzekering voor vele ouderen in het rustoord dé oplossing om minder afhankelijk te zijn van het OCMW. Het effect verwaterde door de niet-indexatie van de tegemoetkoming, terwijl de rustoordprijzen wel stegen. De tegemoetkoming van 1560 euro is niet voldoende om de persoonlijke factuur van gemiddeld 18.250 euro te kunnen betalen. Een gemiddeld hospitaalverblijf kost hiervan slechts een fractie. Het lijkt dan ook logisch om een groot deel van de extra middelen eerder te gebruiken voor een solidaire rustoordverzekering. De beste keuze lijkt rechtstreeks investeren in de werkingskosten van de rustoorden, met respect van sociale prijzen. Dan pas hebben we een Vlaamse zorgverzekering, die écht de zorg verzekert.

IGNACE LEUS IS LID VAN HET REDACTIECOMITé VAN HET ACW-MAANDBLAD DE GIDS OP MAATSCHAPPELIJK GEBIED.

meer opinies blogs.knack.be/vrijetribune

door Ignace Leus

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content