Er is geen positief verband tussen migratiesaldo en werkgelegenheid. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse Gemeenschap naar de in- en uitwijking in Vlaamse steden en gemeenten voor de periode van 1996 tot 1998. Met uitzondering van jongeren tussen 18 en 24 jaar, trekken alle leeftijdsgroepen uit de economische knooppunten weg. De intocht van jongeren _ aangetrokken door universiteiten en uitgaansbuurten _ neemt niet weg dat het totale saldo duidelijk n...

Er is geen positief verband tussen migratiesaldo en werkgelegenheid. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse Gemeenschap naar de in- en uitwijking in Vlaamse steden en gemeenten voor de periode van 1996 tot 1998. Met uitzondering van jongeren tussen 18 en 24 jaar, trekken alle leeftijdsgroepen uit de economische knooppunten weg. De intocht van jongeren _ aangetrokken door universiteiten en uitgaansbuurten _ neemt niet weg dat het totale saldo duidelijk negatief uitvalt.Volgens de studie is de beweging naar gemeenten met minder drukke economische activiteiten manifester dan de beweging naar gemeenten buiten de Vlaamse ruit, het kerngebied tussen Gent, Brussel, Leuven en Antwerpen. Volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wordt de woonfunctie in centrale stadsdelen van Antwerpen, Gent en Brugge ook bedreigd doordat er erg veel toeristische of recreatieve voorzieningen zijn. Nochtans brengen die werk met zich mee. Het lijkt dus wel alsof mensen niet willen wonen waar veel wordt gewerkt. Toch trekken ook ondernemingen nu uit de stad weg. Dat wordt bevestigd door de recentste vastgoedbarometer van vastgoedspecialist DTZ Winssinger Tie Leung. Vierhonderd vastgoedbonzen gaven bij dat onderzoek aan welke criteria ze hanteren als ze voor een cliënt een kantoor zoeken. Voor 64 procent is de toegankelijkheid met de auto één van de twee belangrijkste criteria. De helft van de ondervraagden noemt de toegankelijkheid van het openbaar vervoer als eerste of tweede. Een groene omgeving is slechts voor twintig procent belangrijk. Negentig procent gelooft dat ondernemingen zich steeds meer buiten de centra zullen vestigen.Ook het dichtslibbende wegennet heeft invloed op de vastgoedmarkt. Zo is er nogal wat interesse voor panden ten westen van Leuven en ten zuiden van Antwerpen, wegens de bereikbaarheid van Brussel. De nabijheid een oprittencomplex naar de snelweg doet de vastgoedprijs stijgen. Maar hetzelfde geldt niet noodzakelijk voor de nabijheid van het openbaar vervoer. Mensen willen wel met de bus of de tram naar hun werk kunnen, maar de aanwezigheid van openbaar vervoer kan ook een negatief effect hebben. De panden op belangrijke vervoersassen van De Lijn, waar de ene bus na de andere voorbijdondert, dalen in waarde. Mobiliteit graag dichtbij, maar niet té dicht. K.D.D.