Annelies De Waele

Federico Garcia Lorca (1898-1936) baseerde zijn Bodas de Sangre of Bloedbruiloft op waar gebeurde feiten. Het is een gegeven van alle tijden: omdat Leonardo destijds niet voldoende geld had om zijn enige ware in de boot te nemen, huwde hij een nicht. Zijn oude liefde, die op het punt staat te trouwen met een andere man, kan hij evenwel niet uit zijn hoofd zetten. Als hij de vrouw schaakt, betekent dit voor de bruidegom een dubbele vernedering, want Leonardo maakt ook deel uit van de familie die de dood van bruidegoms vader en broer op haar geweten heeft. Het traditionele feest op het Spaanse platteland eindigt in een familiedrama.

Bloedbruiloft brengt regisseur Paula Bangels en 12 jonge acteurs samen voor de ‘stomende’ seizoensopener van het Publiekstheater, Groot Huis. Première op 28 september.

In dat Grote Huis staan overigens nog twee andere megavoorstellingen op de kalender. Herwig De Weerdt zal onder meer Bert André en Tania Van der Sande regisseren in de Vlaamse toneelklassieker Het gezin van Paemel van Cyriel Buysse. Alain Pringels neemt Dood van een handelsreiziger van Arthur Miller voor zijn rekening.

Ondertussen zet het Minnemeers-plateau de deuren open voor de operaversie van Jan Decortes Titus andonderonikustmijnklote, een samenwerking met o.m. Het Muziek Lod, Happy New Ears, Festival van Vlaanderen. In december volgt er Supermarkt, een actueel stuk van Biljana Srbljanovic over identiteit, waarheid, fictie en politieke (on)vrijheid. Mathias Sercu is als tekstschrijver ruim vertegenwoordigd op deze speelplek met de reprise van Rust en, in het voorjaar, de lancering van zijn nieuwe tekst, Een sneeuwwit vogeltje.

Blijft nog Arca, waar Het huis van de zwanenbroeders – gebaseerd op Jheronimus Bosch – in oktober de spits afbijt. Michael De Cock regisseert op dit plateau Bash, drie recente eenakters van Neil LaBute. Ivan Vrambout en Action Malaise, onlangs nog goed voor een selectie op het Theaterfestival met hun geëngageerde Vive l’Afrique, ontfermen zich over Hak!, een bewerking van Dostojewski’s Schuld en Boete. Wormgat ten slotte, geregisseerd door Arca-frontman Domien Van Der Meiren zelf, werpt aan de hand van onder meer de bekende roman März van Heinar Kipphardt een licht op de grenzen van een schizofreen verliefd man.

Meer info over het eigen programma van Het Publiekstheater, de gastvoorstellingen en het Arca-project ‘Grensbewoners’ via www.publiekstheater.be of 09-225 01 01

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content