Toen Hans Bourlon in 2007 deelnam aanDe Slimste Mens Ter Wereld, hield hij alles wat hij in kranten en tijdschriften las bij in Atomaschriftjes. Op het moment van de finale had hij al twaalf exemplaren volgeschreven, omgerekend een slordige 1200 pagina's. Dat iemand die zo maniakaal bezig kan zijn met een tv-quizje het tot Manager van het Jaar schopt, is niet meteen een verrassing. Dat hij die titel, uitgereikt door de redactie en de lezers van ons zusterblad Trends, deelt met Gert Verhulst is dat trouwens evenmin: zowat iedereen die de twee moet typere...

Toen Hans Bourlon in 2007 deelnam aanDe Slimste Mens Ter Wereld, hield hij alles wat hij in kranten en tijdschriften las bij in Atomaschriftjes. Op het moment van de finale had hij al twaalf exemplaren volgeschreven, omgerekend een slordige 1200 pagina's. Dat iemand die zo maniakaal bezig kan zijn met een tv-quizje het tot Manager van het Jaar schopt, is niet meteen een verrassing. Dat hij die titel, uitgereikt door de redactie en de lezers van ons zusterblad Trends, deelt met Gert Verhulst is dat trouwens evenmin: zowat iedereen die de twee moet typeren neemt het woord 'complementair' minstens één keer in de mond. Verhulst is dan degene die zich perfect kan inleven in de fantasiewereld van kinderen en nieuwe ideeën spuit, Bourlon veeleer de man die het bedrijf stuurt en de creativiteit in goede banen leidt. Sinds de oprichting van Studio 100 in 1996 heeft het duo al heel wat succes gehad, maar 2008 was ook naar hun maatstaven een uitzonderlijk jaar. Het bedrijf verlengde zijn exclusiviteitscontract met de VRT tot 2011, maar richtte tegelijk in samenwerking met Telenet de digitale muziekzender Studio 100 TV op. Zo werd het een van de eerste productiehuizen die hun waar ook rechtstreeks aan de tv-kijker aanbieden, iets wat volgens de experts in de toekomst steeds vaker zal gebeuren. De twee films die werden uitgebracht, Samson & Gert: Hotel op Stelten en Het Huis Anubis en de Zeven Zonden, haalden allebei een kleine 150.000 bezoekers - in Nederland deed Anubis er nog eens 600.000 bovenop. Met de blockbustermusical Daens sloegen Verhulst en Bourlon met succes de brug naar het volwassen publiek, en in Nederland werd de laatste hand gelegd aan een nieuw pretpark, het eerste in het buitenland (in België bezit Studio 100 drie Plopsaparken), dat begin 2009 moet opengaan. De kers op de taart was de overname van het Duitse EM Entertainment, dat de rechten bezit op figuren als Pippi Langkous en Maja De Bij en de ideale springplank vormt voor een verdere expansie. Dankzij de overname van EM Entertainment bedroeg de omzet van Studio 100 in 2008 voor het eerst meer dan 100 miljoen euro. 2009 wordt voor Bourlon en Verhulst het jaar waarin ze moeten bevestigen en de groei in het buitenland consolideren, zeker nu groter worden in Vlaanderen nauwelijks nog mogelijk is. En dat terwijl de financiële crisis nog altijd fel om zich heen grijpt. Verhulst ziet de nabije toekomst echter met heel veel vertrouwen tegemoet, zegt hij in een interview in Trends. 'In oorlogstijden bloeide de entertainmentindustrie, al hadden de mensen toen ook geen geld. In tijden van miserie is entertainment net waar de mensen het meeste naar verlangen.' Of zoals Mega Mindy zingt: 'Iedereen die wordt belogen, wordt bestolen, wordt bedrogen, geef een seintje en ik kom eraan.' Stefaan Werbrouck