Peter Vandeweerdt

2021 is het Leuvense klassieke festival rond muziek uit de laatste honderd jaar. Onder de naam De klacht van de nimf brengen ensemble Oxalys en tenor Yves Saelens werk van louter Engelse componisten. Weemoedig, een tikje ingehouden en erg poëtisch: Benjamin Brittens prachtige solostukjes voor hobo op de Metamorfosen van Ovidius zijn het allemaal. Idem voor On Wenlock Edge van Ralph Vaughan Williams, over het zware lot van een jongen op het Britse platteland. Echt langoureus is de klacht van een nimf, verklankt door Felix White: haar lievelingsfaun is gedood door jagers. Hyperpoëtisch is de cyclus The Curlew (‘de wulp’) op een tekst van W.B. Yeats. Maar onze favoriet is The End van Jonathan Dove op een gedicht van Mark Strand, dat zo begint: ‘Not everyone shall know what he shall sing at the end / Watching the pier as the ship sails away’. Brexit, quoi.

De klacht van de nimf

Maria-Theresiacollege Leuven

Op 03/10

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content