Peter Vandeweerdt

Die Entführung aus dem Serail was Mozarts succesrijkste opera tijdens zijn leven. Bizar als je er Don Giovanni of Figaro naast legt, maar het was ook het eerste werk van dat genre in het Duits. De Entführung is niet echt een opera maar een Singspiel, een toneelstuk met zang die het verhaal niet voortstuwt. Meer een vroege musical, dus. Het stuk heeft een vreemde actualiteitswaarde: het draait rond een tot moslim bekeerde christen die een meisje laat kidnappen, oog in oog komt te staan met zijn westerse rivaal, hem én haar wil executeren, maar hen toch laat gaan. In een versie uit 2015 rolden er nog ei zo na afgehakte hoofden over de bühne. Deze Entführung tijdens de jaarlijkse Mozartiade stelt een jonge professionele solistencast voor met het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie onder David Miller, in een regie van Eric Gobin.

04/07en

07/07

Mozarts Entführung

Théâtre des Martyrs, Brussel

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content