Peter Vandeweerdt

Al aan het eind van zijn leven was Johann Sebastian Bach minder bekend dan zijn zonen, en als iemand (pakweg Mozart) na 1750 naar ‘Bach’ verwees, had hij het steevast over Carl Philipp Emanuel (CPE). Na de rehabilitatie van vader JS vanaf 1829, met dank aan Felix Mendelssohn, draaide die situatie weer om. CPE’s passieverhaal Die letzten Leiden des Erlösers is bijvoorbeeld nog zelden te horen. Een gemis, want de muziek, niet op Bijbelteksten maar op (over)gevoelige poëzie van dichteres Luisa Karsch, lokt je minzaam binnen, versterkt zachtjes haar greep en voert je naar een passioneel slot. Minder koorwerk voor Collegium Vocale Gent dan bij JS, maar de machtige fuga tegen het slot mag er zijn. De Akademie für Alte Musik Berlin is geknipt voor de muziek van de zogenoemde Berlijnse Bach.

Op

12/04CPE Bach

deSingel

Antwerpen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content