Peter Vandeweerdt

Alleen over de muziek van dit concert sleep ik u zó een pagina mee, maar ik moet het houden bij de bedenking dat zowel Igor Stravinsky’s Sacre du printemps als Claude Debussy’s En blanc et noir het hoogste compliment heeft gekregen voor een vroeg twintigste-eeuws werk: afgebrand worden door zuurpruim Camille Saint-Saëns (1835-1921). De oorlog is nooit ver weg in En blanc et noir, noch in Pagine di guerra van Alfredo Casella en de woekerende wals ( La valse) van Maurice Ravel. Zwaarwichtig? Zelden, zelfs somberheid is voor impressionisten een spel met licht. Saint-Saëns werd gek van de piepende fagot die Stravinsky’s Sacre opent. U zult dat niet worden, want alle muziek wordt hier gespeeld op twee piano’s. Pianoduo’s zijn weleens bloedverwanten, maar deze Aglika Genova en Liuben Dimitrov zijn duidelijk zielsverwanten.

Op 02/11

Genova & Dimitrov

Miry Concertzaal

Gent

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content