'Mijn naam is Abu Saif en ik kom uit België. Ik ben lid van de IS en ik ben gelukkig.' Met die woorden stelde Olivier Calebout zich een half jaar geleden voor bij zijn eerste gesprek met Knack. De Kortrijkzaan was op 11 juni 2014 naar Syrië vertrokken. 'Op verzoek van mijn vriend Lucas Van Hessche', houdt hij vol, en ze namen Abdelmalek Boutaliss mee - ze hadden elkaar leren kennen in een boksclub. Zo'n zes jaar eerder had hij zich tot de islam bekeerd, maar na vier jaar werd hij uit de plaatselijke Attakwa-moskee gezet vanwege zijn radicale ideeën. Het zou een teken aan de wand blijken.
...

'Mijn naam is Abu Saif en ik kom uit België. Ik ben lid van de IS en ik ben gelukkig.' Met die woorden stelde Olivier Calebout zich een half jaar geleden voor bij zijn eerste gesprek met Knack. De Kortrijkzaan was op 11 juni 2014 naar Syrië vertrokken. 'Op verzoek van mijn vriend Lucas Van Hessche', houdt hij vol, en ze namen Abdelmalek Boutaliss mee - ze hadden elkaar leren kennen in een boksclub. Zo'n zes jaar eerder had hij zich tot de islam bekeerd, maar na vier jaar werd hij uit de plaatselijke Attakwa-moskee gezet vanwege zijn radicale ideeën. Het zou een teken aan de wand blijken. Zes maanden lang bleven de jongeman en jihadonderzoeker Montasser AlDe'emeh met elkaar praten, meestal via WhatsApp. 'Zolang je me niet meer bij mijn Vlaamse naam noemt, en zolang ik niet herkenbaar op de foto hoef', klonk het. In die zes maanden is er veel gebeurd: zijn vrienden zijn dood, en Le Bataclan is niet langer zomaar een concertzaal in Parijs. Dit is een neerslag van hun veelvuldige gesprekken. *** 10 november 2015. De IS maakt bekend dat Abu Saifs vriend Abdelmalek Boutaliss zich heeft opgeblazen bij een zelfmoordaanslag.ABU SAIF: Het is prachtig! Abdelmalek was bij mij in Syrië voor hij naar Irak vertrok. Hij wachtte hier op zijn kans om een operatie uit te voeren, maar hij had ze nog niet gekregen. Soms duurt het lang. Voor we uit België vertrokken, praatten we geregeld over de gewapende strijd. Hij zei toen altijd dat hij nooit een zelfmoordaanslag zou willen doen, hij was niet helemaal zeker dat het wel toegestaan was. Ik had het hem nochtans uitgelegd, maar hij was niet overtuigd. Maar zodra hij in Syrië was, werd alles hem duidelijk. ABU SAIF: Het is nu officieel. Hij heeft het gedaan. ABU SAIF: De IS heeft een persbericht rondgestuurd. ABU SAIF: Nee. Het is jammer dat ik hem niet meer zal horen of zien. Ik mis hem nu al, maar dit is wat hij zelf wou. Ik ben dus vooral blij voor hem. Zijn daad is goed en dapper. Ik ben verdrietig en blij tegelijk.ABU SAIF: Ik werd er toch even stil van. Het gevoel dat ik hem niet meer kan terugzien, is raar. Ik heb hem gezien voor hij vertrok naar Al-Hasakeh (waar hij is omgekomen, nvdr.). Ik wist dat het daar gevaarlijk was door de bommenwerpers van de coalitie. Lucas wist dat ook, maar hij is vrijwillig gegaan. Zijn emir wilde hem zelfs eerst niet laten vertrekken, maar Lucas bleef aandringen. Hij heeft gevonden wat hij zocht, insjallah (hij bedoelt het zogenaamde martelaarschap, nvdr.).ABU SAIF: Tja, hier zijn zulke dingen normaal. Ik zal niemand tegenhouden die daarvoor kiest, net zoals ik niemand zal tegenhouden om te vasten. Ze doen het voor Allah. Moge Allah hun offer aanvaarden. Wie ben ik om Abdelmalek en Lucas weg te houden van het paradijs? Zijn ouders moeten trots zijn op hun zoon. ABU SAIF: Iedereen hier is daartoe bereid. *** 12 november 2015. Bij twee bomaanslagen in de wijk Burzj a-Baradzje van de Libanese hoofdstad Beiroet, een sjiitisch bolwerk, vallen 43 doden en ruim 200 gewonden. De IS eist de aanslag op.ABU SAIF: Onze staat is nog jong en we moeten nog veel leren. In sommige delen van de wereld is de sharia bijvoorbeeld al weer ingevoerd, maar we moeten geduld hebben. Alle moslimlanden moeten worden verenigd, en zo zullen we de glorie van vroeger terugbrengen. ABU SAIF: Dat is niet verplicht, maar als er geen andere oplossing is, zullen we zeker aanslagen plegen. En vergeet niet: niet iedereen die zich moslim noemt, is daarom een echte moslim. Wij plegen geen aanslagen tegen moslims. En als er toch onschuldige moslims sterven, dan is dat uit noodzaak, en dat is vanuit islamitisch standpunt toegestaan. Wij strijden tegen alle ongelovigen en wie hen steunt. Maakt niet uit wie of wat ze zijn. ABU SAIF: Ik hou van mijn familie, ook al zijn ze geen moslims, maar uiteindelijk zal in de hele wereld de sharia worden ingevoerd. ABU SAIF: De profeet is begonnen in een kleine stad, in Medina, en het islamitische rijk strekte zich later uit van Marokko tot China. Zelfs Spanje en Zuid-Frankrijk waren ooit van ons. Hoe dat opnieuw zal gebeuren, laten we aan Allah over. Het hoeft ook niet altijd bloedig te zijn. ABU SAIF: Wij moeten niet-moslims haten omwille van Allah en andere moslims liefhebben omwille van Allah. Maar er is ook liefde die toegestaan is voor ongelovigen. ABU SAIF: Al die groepen hebben een westerse agenda, wat van hen afvalligen maakt. Vroeger was Al-Qaeda een goede groepering, maar die bestaat niet meer. ABU SAIF: Die groepen hebben het niet goed begrepen. Als hun doel is om tegen de Syrische president Bashar Al-Assad te vechten, dan heb ik er geen probleem mee. Maar ik vrees dat die andere groepen uiteindelijk een soort democratie willen installeren in Syrië. Sommige zijn zelfs pro Amerika, andere groepen zijn pro Saudi-Arabië of pro democratie. Mijn keuze is duidelijk: pro kalifaat. ABU SAIF: De islam is de dominante religie, en die regeert over de mensen zoals Allah het wil en de Koran het voorschrijft. De islam is niet zomaar een religie, hij biedt een oplossing voor alle aspecten van het leven. Religieus, maatschappelijk, economisch, financieel, juridisch enzovoort. Dat proberen jullie westerse democratieën toch ook? De islam die wij volgen is onze ideologie, en die ideologie kun je niet bombarderen. *** 13 november 2015. De hel breekt los in Parijs. Zes aanslagen op straat en in de concertzaal Le Bataclan kosten 130 mensen het leven. Er vallen honderden gewonden. Zes terroristen blazen zichzelf op, een zevende wordt door de politie doodgeschoten en de achtste, Salah Abdeslam, is voortvluchtig. De IS eist de aanslagen op.ABU SAIF: Ikheb alles live op tv gevolgd.ABU SAIF: Ze zijn het gevolg van de Franse inmenging in Syrië. Frankrijk is bij veel conflicten in Afrika en het Midden-Oosten betrokken, en met hun stoere gedrag creëren de Fransen hun eigen vijanden. Ik ben blij dat ze na de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo nog eens mochten meemaken wat ze anderen aandoen. (smalend) En de hele wereld heeft meteen medelijden. Voor de ellende die ze in andere landen aanrichten, heb ik nog nooit medelijden gezien. ABU SAIF: Alle burgers zijn doelwitten. ABU SAIF: Zij stemden toch voor een regering die besliste om vliegtuigen te sturen die hier onze burgers en onze kinderen bombarderen? (schamper) Dat is dus hun mooie democratie. Als Frankrijk aanslagen zoals die in Parijs wil vermijden, moet het vrede met ons nastreven. Al die westerse regeringen van kuffar(ongelovigen, nvdr.) zijn nu druk aan het overleggen, maar ze weten niet wat ze moeten doen. Kijk, wij hebben basisregels, die gelden voor het doden of alleen maar verminken van vrouwen en kinderen. Die regels kunnen veranderen naargelang van de situatie. Als daar onenigheid over bestaat onder islamgeleerden, moeten moslims daar zeker niet de mening van kuffar over vragen. ABU SAIF: Dat weet ik niet, maar hoe meer chaos, hoe beter. Hoe meer bommen ze op ons gooien, hoe meer ze het in hun eigen land zullen voelen. En daar krijgen ze nu ook nog eens de crisis met al die vluchtelingen uit Syrië erbovenop. Frankrijk heeft óns de oorlog verklaard, niet omgekeerd. Vindt u het dan niet raar dat de Franse bevolking verwacht dat ze met rust zal worden gelaten? Als zeven of acht van onze mensen dat soort schade kunnen aanrichten, stel u dan even voor wat we met zeventig of tachtig strijders zouden kunnen doen. Vergeet niet dat de IS zeer veel sympathisanten heeft in heel Europa. ABU SAIF: Ik weet niets over Abdeslam. *** 29 januari 2016. Op het grote terrorismeproces wordt ronselaar Jean-Louis Denis veroordeeld tot 10 jaar cel.ABU SAIF: Ik heb ze de waarheid getoond, en niet alleen aan hen maar nog aan vele anderen. Sommigen aanvaardden die waarheid niet, zij hebben ze wél aanvaard. Dat is niet mijn verdienste, dat zou te veel eer zijn. Ik ben maar een boodschapper. Het is aan hen om de boodschap te aanvaarden of niet. ABU SAIF: Ik was op zoek naar een doel in mijn leven, en Allah heeft me tijdens die zoektocht naar de islam geleid. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf en iedereen kiest vrij zijn religie. Het is niet omdat ik christelijk ben opgevoed dat ik blindelings die godsdienst moet volgen. Het christendom leek mij vooral een oude, corrupte religie. ABU SAIF: Zulke persoonlijke vragen zijn irrelevant. Naar Syrië trekken was gewoon een kwestie van tijd. Zeven jaar geleden, kort na mijn bekering, hoopte ik dat het me zou lukken om de voorspellingen van onze profeet te helpen uitvoeren. Toen de oorlog in Syrië begon, dacht ik dat dit de start van alles was. Het Syrische volk vroeg hulp en steun van het Westen, maar kreeg die niet. Toen besloten de moedjahedien dat het tijd was voor de ware islamitische revolutie. Alles werd duidelijk voor mij. Naar Syrië trekken en het kalifaat oprichten, is een bevel van de profeet. ABU SAIF: Hoe zou je in België een trainingskamp kunnen oprichten? Dat gaat niet. ABU SAIF: Er zitten duizenden moslims in de gevangenis. De ongelovigen doen er alles aan om ons het zwijgen op te leggen. En wat is ronselen? Ik ben dus blijkbaar een ronselaar omdat ik zeg wat ik denk. Jongeren die naar mij luisteren, denken zélf na. En als ze naar Syrië vertrekken, hebben ze ook zélf die keuze gemaakt. Ik ben maar een boodschapper. Ik heb toch niemand het vliegtuig in gesleurd? Ik heb in Syrië ook niemand een wapen in de hand geduwd. Trouwens, wat is er zo erg aan dat iemand de wapens opneemt in de Syrische oorlog? ABU SAIF: De Belgische regering is een stelletje lafaards. Ze durft zelfs niet op te treden tegen de Russen, die nu massaal burgers doden in Syrië. ABU SAIF: Ik denk het niet, want ze worden allemaal in de gaten gehouden. ABU SAIF: Ja, maar ze moeten wel eerst ongezien het land binnen zien te raken. ABU SAIF: Ja, gewoon om mijn vrienden en familie te zien. Maar ik ben gelukkig in het kalifaat, want hier ben ik vrij en is er geen onderdrukking. In België wordt de islam onderdrukt. En ikzelf ook. ABU SAIF: In België kan ik niet openlijk de jihad prediken zonder problemen te krijgen met de overheid. Het Westen is in oorlog met de islam, en dus is het logisch dat je zult worden onderdrukt door de overheid. Misschien zeggen de westerse landen niet openlijk dat ze in oorlog zijn met de islam, maar hun daden zeggen toch genoeg? De moslims die zogezegd vredig in België leven zijn onwetend, of ze raken daar niet weg, of het zijn hypocrieten. ABU SAIF: Ik wil alleen terug naar België als de IS het land controleert of als er een vredesverdrag is gesloten tussen België en de Islamitische Staat. Dan kan ik mijn familie en mijn vrienden bezoeken en hier vrij rondlopen. Wij zullen nooit stoppen met de uitbreiding van ons kalifaat. ABU SAIF: Dat is wellicht niet mogelijk zolang het Westen zegt 'dat het niet onderhandelt met terroristen'. Het Westen heeft voor zijn eigen profijt verdeeldheid gezaaid onder de moslimlanden. Dat moeten we eerst ongedaan maken. Jullie regeringen zijn criminelen, de grootste maffia aller tijden.ABU SAIF: Dood. ABU SAIF: Ik wil herinnerd worden door de smeekbeden van mijn nabestaanden. ABU SAIF: Nee. Ik zoek geen roem of bekendheid. 'Als 7 of 8 van onze mensen in Parijs zó veel schade kunnen aanrichten, stel u dan even voor wat we met 70 of 80 strijders zouden kunnen doen.' 'Alle burgers zijn doelwitten. Wij hebben basisregels voor het doden of verminken van vrouwen en kinderen.' 'Ik hou van mijn familie, ook al zijn ze geen moslims, maar uiteindelijk zal in de hele wereld de sharia worden ingevoerd.'