Shostakovich against Stalin. The war symphonies. Philips dvd 074 3117
...

Shostakovich against Stalin. The war symphonies. Philips dvd 074 3117Valery Gergiev is wellicht 's wereld meest drukbezette dirigent. De chef van het beroemde Mariinsky Theater in St.-Petersburg werkt geregeld samen met de grootste orkesten van de wereld, van de Wiener Philharmoniker en het London Symphony Orchestra tot het Rotterdams Filharmonisch Orkest en de Metropolitan Opera in New York. Tussen alle drukke bezigheden in vond hij de tijd om een documentaire dvd op te nemen over de relatie tussen de componist Dimitri Sjostakovitsj en de dictator Jozef Stalin. Aan de hand van muziekfragmenten maakt Gergiev een portret van een getormenteerde componist, gedragen door zijn eigen snerpende muziek. Knack had onlangs een gesprek met hem in Brussel, waar hij een concert gaf in het kader van Europalia Rusland. VALERY GERGIEV: We krijgen nu weer veel staatssteun. Er wordt een concertzaal bijgebouwd, de bestaande gebouwen worden gerenoveerd. Tien jaar geleden was de toestand catastrofaal, maar nu krijgt cultuur weer steun en hebben ook bedrijven interesse om te sponsoren. Vijfentwintig jaar terug, ten tijde van de Sovjet-Unie, was alles totaal anders. De kwaliteit van het Mariinsky, toen de Kirov Opera, was ongelofelijk hoog. Er waren prachtige voorstellingen te zien, de zaal was een van de beste ter wereld. De componist Dimitri Sjostakovitsj leefde nog. Ik was nog klein, maar die concerten staan me scherp voor de geest. GERGIEV: Maar ik blijf ook bij het Mariinsky Theater. In Londen ga ik onder meer alle symfonieën van Sjostakovitsj doen. Het LSO zal het gastorkest zijn en verder spelen we met het Rotterdam Filharmonisch, het Mariinsky en de Wiener. We koppelen telkens een symfonie aan Mozart, Schumann, Brahms... Maar eerst maak ik dit jaar een tournee met de Wiener Philharmoniker. Ik dirigeer eigenlijk niet zo veel orkesten: in Amerika alleen de Metropolitan, het LSO, Rotterdam. Ik moet me wel concentreren. Nu is dat op Wenen, een grote vriendschap. GERGIEV: We hebben een wedstrijd uitgeschreven. Vijf jonge, totaal onbekende componisten mogen een nieuwe opera schrijven. Ze moeten zich baseren op Nikolaj Gogol. Ieder moet dertig minuten schrijven. Er zit een fantastische componiste bij, maar ze kan niet voor de zangers schrijven. Misschien is ze eerder een symfonische componiste. Opera is geen grap, opera is een serieuze opdracht. Wie houdt zich daar nog mee bezig? Nog erger is het gesteld met het ballet. Niemand maakt nog mooie verhalen voor het ballet. Moderne choreografen zijn niet meer geïnteresseerd in drama. Je hebt voor opera hetzelfde nodig als in een Hollywoodfilm. Met mooie kostuums en zo. Maar wie wil dat nog zo doen? L.H.