Ondermaats presterende werknemers zijn een probleem voor werkgevers én collega’s.

Werknemers die voortdurend onderpresteren vormen voor 75 procent van de Britse werkgevers en voor 80 procent van hun personeel een bron van zorgen, zo blijkt uit een enquête van het adviesbureau Investors in People. Uit de bevindingen komt naar voren dat dit probleem, ‘dood hout’ genoemd, wijdverbreid is en ondernemingen in elke orde van grootte aantast. Bovendien zijn het niet alleen de gewone werknemers die dit ervaren. Bijna vier op de tien chefs klagen ook over collega’s die er de kantjes aflopen. Hoewel de bazen het dode hout als een probleem aanzien, lijken zij toch de andere kant op te kijken. Van de werknemers zelf beweert 40 procent dat hun baas niet voldoende maatregelen treft om wat aan het probleem te doen.

Investors in People wijst ook op de gevaren voor managers die hun kop in het zand blijven steken. Voortgaande op wat hun werknemers zeggen, hebben langere werkuren en het gevoel ondergewaardeerd te zijn de meest schadelijke effecten. Dit soort wrevel kan de wél presterende werknemer ertoe brengen om een andere baan te zoeken. Volgens CEO Ruth Spellman van Investors in People UK heeft het onderzoek aangetoond dat de werkgevers het dode hout te lang ongemoeid hebben gelaten. ‘De werkgevers moeten een beleid ontwikkelen dat hun personeel motiveert om hun potentieel ten volle waar te maken en in oplossingen voorzien voor degenen die dat niet doen. Zo’n aanpak is van vitaal belang voor het succes en de verdere groei van de onderneming.’

Het adviesbureau geeft in dit verband ook de nodige tips mee. Zo wordt aangeraden om duidelijke doelstellingen voorop te stellen om er zeker van te kunnen zijn dat de mensen zich naar waarde geschat voelen en aldus hun motivatie kunnen vertalen in productiviteit binnen hun respectieve rollen. Het is ook goed om het personeel een persoonlijk carrièreplan aan te bieden, inclusief de nodige opleiding. Van groot belang is het rekruteringsproces. Het vinden van de juiste persoon voor de juiste baan lijkt vanzelfsprekend, maar heel wat bedrijven schenken niet voldoende aandacht aan het soort sollicitant dat zij nodig hebben. De baas moet qua motivatie en ijver ook zelf het goede voorbeeld geven. Ten slotte, aldus Investors in People, moet je blijven praten. Het personeel moet geregeld de feedback krijgen die het nodig heeft om zich in zijn job verder te ontwikkelen.

Samengesteld door Marcel Schoeters

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content