De Boeing 747 die op 25 mei 2008 op Zaventem doormidden brak bij het opstijgen en een ramp had kunnen veroorzaken, is eigendom van de omstreden luchtvaartmaatschappij Kalitta Air. Kalitta Air veroorzaakte al meermaals incidenten, onder meer op de luchthaven van Schiphol in 2005 en 2006, aldus de Nederlandse krant, De Telegraaf. Het zwaarste incident met Kalitta deed zich voor in 2004 in de Verenigde Staten, toen een toestel van de maatschappij na het opstijgen vanaf de luchthaven Chicago O'Hare boven...

De Boeing 747 die op 25 mei 2008 op Zaventem doormidden brak bij het opstijgen en een ramp had kunnen veroorzaken, is eigendom van de omstreden luchtvaartmaatschappij Kalitta Air. Kalitta Air veroorzaakte al meermaals incidenten, onder meer op de luchthaven van Schiphol in 2005 en 2006, aldus de Nederlandse krant, De Telegraaf. Het zwaarste incident met Kalitta deed zich voor in 2004 in de Verenigde Staten, toen een toestel van de maatschappij na het opstijgen vanaf de luchthaven Chicago O'Hare boven het Michiganmeer een motor verloor. Vrachtvliegtuigen zijn vaak al wat oudere toestellen en moeten extra gecontroleerd worden. Dat geldt zeker ook voor Kalitta Air. Bovendien is Kalitta Air niet alleen omstreden vanwege de onveiligheid van zijn toestellen. Toen Knack in 2006 (23/08/2006) op zoek ging naar mogelijk verdachte CIA-vluchten in het Belgische luchtruim, viel ook al de naam Kalitta Air. Bij het uitbreken van de oorlog in Irak in mei 2003 kreeg het bedrijf uit Michigan samen met nog twee andere luchtvaartbedrijven een speciale vergunning van de Amerikaanse overheid voor militaire en andere transporten naar Irak. Vandaag beschikt Kalitta Air over een vergunning om voor de Amerikaanse wapen- en munitieproducent ATK Elkton onder meer raketmotoren te vervoeren, weet de krant De Morgen (31/05/2008). Of Kalitta Air met het op Zaventem gecrashte toestel ook wapentuig vervoerde, is niet duidelijk. Alleen is bekend dat de Boeing 747 zowat 30 ton - of de helft van de totale lading - 'diplomatieke post' aan boord had. De Amerikaanse ambassade in Brussel ontkent formeel dat het om militair materieel zou gaan. Toch werd de lading sinds de crash de klok rond bewaakt door Amerikaans veiligheidspersoneel. 'Een routineprocedure', zegt een woordvoerder. 'De Conventie van Wenen van 1961 inzake diplomatiek verkeer schrijft immers voor dat diplomatieke post niet mag worden geopend door derden.' Het toestel van Kalitta Air was onderweg van New York naar Bahrein, waar de US Navy zijn Vijfde Vloot heeft liggen, en maakte een tussenlanding in Brussel om bij te tanken. Bahrein is een belangrijke logistieke ondersteuningsbasis voor de militaire operaties in Irak. Uit cijfers van het Brusselse onderzoekscentrum GRIP ( Groupement de Recherche et d'Information sur la Paix et la Sécurité) blijkt bovendien dat de Amerikaanse wapenexport naar Bahrein de laatste jaren sterk gestegen is. Tussen 2002 en 2004 kocht Bahrein jaarlijks voor 85 miljoen dollar aan Amerikaanse wapens. Sinds 2005 is dat voor 945 miljoen. En die wapens moeten worden vervoerd. Met dit, of met een ander toestel. Ingrid Van Daele