JA

‘De huidige BTW op cd’s en dvd’s betekent de discriminatie van muziek ten opzichte van andere cultuurproducten. Op boeken wordt in België slechts 6 procent BTW geheven. De overheid behandelt sommige culturele evenementen zelfs gunstiger, door subsidiëring. Dag- en weekbladen genieten, net als boeken, een veel lager BTW-tarief dan cd’s. Toch garandeert niets ons de kwaliteit van deze consumptiegoederen. Op pornoblaadjes wordt 0 procent BTW geheven. Terwijl de BTW-heffing voor cd’s van Beethoven en Mozart 21 procent bedraagt. De Europese Commissie wil de BTW op cd’s en dvd’s niet verlagen. Dat is een gemiste kans. Europa kiest voor een maatschappelijk model. Daarin zou cultuur een vooraanstaande plaats moeten innemen. Ook de muziekcultuur. Cultuur moet zo goedkoop mogelijk zijn. Dat niet alle Europese lidstaten voor een lager tarief zijn, is geen punt. Zo is het Deense BTW-tarief voor boeken 25 procent. Dat van Zweden is 6 procent. De lidstaten zouden precies dezelfde strategie voor muziek kunnen volgen. Een BTW van 21 procent op boeken zou terecht een ware revolutie ontketenen. De muziekindustrie moet deze onrechtvaardige fiscale regeling wel slikken. De consument is het eerste slachtoffer van de huidige fiscaal ongunstige regeling. Een BTW-verlaging is de enige manier om de cd-prijzen meer te doen dalen. De zwarte markt floreert omdat kopiëren en downloaden gemakkelijk en ongestraft kan gebeuren.

Als Europa de mogelijkheid creëert voor een lagere BTW op cd’s, belooft de Belgische muziekindustrie de prijzen te verlagen. De Belgische muziekwinkelketens zouden de lagere belasting doorrekenen naar hun klanten. Vandaag verkopen veel muziekwinkels trouwens cd’s tegen de aankoopprijs plus de BTW. Een lagere BTW doet de consument dan per definitie minder betalen. Restaurants maken die belofte niet. Toch verkrijgen zij van de Europese Commissie wél een gunstiger BTW-tarief.’

NEE

‘Een lagere BTW kan de prijs die de consument in de cd-winkel betaalt slechts minimaal beïnvloeden. Zowel producent als verdeler proberen immers hun winstmarge tot het uiterste te maximaliseren. Vandaag zijn cd’s dure consumptiegoederen. Zeker voor jongeren. Maar de prijzen zullen geen duik nemen wanneer de Europese Commissie de BTW op cd’s doet dalen. Want de producenten zullen hun prijzen niet of nauwelijks verlagen. De praktijk leerde ons al eerder dat zulke belastingverlaging niet automatisch resulteert in lagere consumptieprijzen. In het Verenigd Koninkrijk zijn kinderschoenen en -kleding niet onderworpen aan een belasting op toegevoegde waarde. En er is geen prijsverschil in kinderkleding tussen het Verenigd Koninkrijk en de overige Europese landen. In het algemeen wordt de consument zelden beter van een verlaagde BTW. De verantwoordelijkheid voor lagere cd-prijzen ligt bij de platenmaatschappijen zelf. Platenmaatschappijen hebben geen verlaagde BTW nodig om hun prijzen te drukken. Ze moeten hun overaanbod in de muziekindustrie terugdringen en de consumptieprijzen verlagen.

Vandaag heeft geen enkele lidstaat van de Europese Unie een belastingverlaging op cd’s doorgevoerd. De Europese Commissie wil voorkomen dat slechts enkele lidstaten dat zouden doen. De eerlijke concurrentie in de Europese Unie komt dan in gevaar. De Europese filosofie streeft naar een harmonisering van de interne markt, ook op het gebied van belastingen.

Bovendien is een lagere BTW niet het middel om illegale kopieerpraktijken te bestrijden. Stel dat de BTW op cd’s wordt verlaagd. Dan nog komen de cd-prijzen nauwelijks in de buurt van de superlage tarieven die de zwarte markt haar consumenten kan aanrekenen. De Commissie wil haar ogen geenszins sluiten voor de groeiende illegale muziekmarkt. We werken aan concrete maatregelen. Op de onderhandelingstafel ligt een voorstel. Zodat de lidstaten de illegale markten kunnen aanpakken met overtuigende strafmaatregelen.’

Opgetekend door Sarah Van LeuvenhaegeGratis woon-werkverkeer? Ja: 41,35% Nee: 58,65%

‘Een BTW van 21 procent op boeken zou terecht een revolutie ontketenen.’

‘Een lagere BTW is niet het middel om illegale kopieerpraktijken te bestrijden.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content