Die barokke lieden toch! Nooit tevreden, altijd verscheurd tussen tegenstrijdige gevoelens. Ben je eens verliefd, word je uiteengereten door twijfels die de nachtelijke mantel moet komen toedekken. En het kan nog erger. Neem Agrippina, die haar zoon Nero tot keizer liet kronen en dan beseft dat hij haar zal vermoorden. De barokke librettist zal net dat moment uitkiezen om het slachtoffer haar haat én liefde voor haar zoon te laten uitzingen. De enige die op de cd ...

Die barokke lieden toch! Nooit tevreden, altijd verscheurd tussen tegenstrijdige gevoelens. Ben je eens verliefd, word je uiteengereten door twijfels die de nachtelijke mantel moet komen toedekken. En het kan nog erger. Neem Agrippina, die haar zoon Nero tot keizer liet kronen en dan beseft dat hij haar zal vermoorden. De barokke librettist zal net dat moment uitkiezen om het slachtoffer haar haat én liefde voor haar zoon te laten uitzingen. De enige die op de cd Handel in Italy met de London Baroque en Emma Kirkby een beetje tevreden is met zijn lot, is een troonpretendent die als tuinman geduldig wacht op het moment waarop hij uiteindelijk toch tot koning wordt gekroond. Zoals het elke ambitieuze jonge componist in die tijd betaamde, bracht ook Handel een periode in Italië door. Hij vertrok naar Florence in de herfst van 1706, reisde de volgende lente naar Rome, bleef daar twee jaar, maakte tussendoor een uitstap naar Napels, en reisde ten slotte in 1709 naar Venetië, waar zijn nieuwe opera Agrippina werd opgevoerd. Het verblijf in Italië zou Handels vaardigheid als operacomponist tot perfectie brengen, dankzij zijn contacten met Corelli, Vivaldi, Albinoni, Alessandro Scarlatti en diens zoon Domenico, met wie hij na een duel op klavecimbel en orgel (gewonnen door Handel) bevriend werd. Toen Handel in Rome verbleef, was het opvoeren van opera's er verboden. Zoals de meeste componisten omzeilde hij het verbod door oratorio's en cantates te schrijven in operavorm, in totaal zo'n stuk of honderdvijftig. Vaak werden ze enkel door klavecimbel begeleid, soms - zoals de vier cantates op deze cd - door klavecimbel, viool en cello. Van een combinatie met sopraan Emma Kirkby en London Baroque verwacht je niet minder dan sublieme opnamen, en dat zijn deze ook. We hebben het dan vooral over de buitengewoon grote expressiviteit in de vier cantates, van het gedempt klagende Notte placida e cheta (HWV 142) over het grillige Un'alma innamorata (HWV 173) en het serene Figlio d'alte speranze (HWV 113) tot de van smart naar liefde kantelende lange cantateversie (HWV 110) van de opera Agrippina. Het Concerto a quattro in D major klinkt niet minder kleurrijk én precies. Om er ten volle van te genieten, raden we u aan deze erg knappe cd met kleine teugen tot u te nemen - en u niet te veel met de teksten bezig te houden. HANDEL IN ITALY, EMMA KIRKBY & LONDON BAROQUE, BIS SACD 1695. Peter Vandeweerdt